WIJ ZIJN HEINOSOFT

Al meer dan 20 jaar werken we
met zoekmachines.

Je bent belandt bij ons verhaal als drie broers en het geheim van techreus Google. Het begint in 1998, want Google wordt dan opgericht, maar in Nederland typt iedereen de zoektermen nog in Ilse – wie kent haar nog?

Hein van Vlastuin start rond die tijd ons bedrijf. Hij ontwikkelt software en Microsoft is nog cool, dus de naam is snel gevonden: Heinosoft.

Hein vertrekt echter in 2002 naar Peru. Arjan, de oudste van ons als broers, neemt het bedrijf van hem over. Zijn eerste medewerker: ons jongste (dan nog leerplichtige) broertje van 14, Geerten.

De missie, het geheim van Google ontrafelen, komt bij toeval op ons pad. Op een dag komt een belangrijke klant (trappen.net) met de wens om beter gevonden te worden via de online zoekmachine Ilse. Hij wil bovenaan staan in de zoekresultaten. Zo begint de ontdekkingstocht van de broers naar het geheim van de zoekmachines.

Het geheim is dan nog simpel: als de concurrerende website 1000 keer hetzelfde woord (bijvoorbeeld ‘trappen’) op de site zet, maar jij doet dat 1001 keer, dan staat jouw website bovenaan in Ilse. En het was de tijd van de Startpagina’s. Als je daarop stond, wist Ilse überhaupt pas van je bestaan.

En toen kwam Google… Google verslaat alle andere zoekmachines. Mede dankzij een revolutionair idee dat oprichters Larry Page en Sergey Brin op Stanford University (ook als studenten) ontwikkelen: Page-rank. Hierdoor worden pagina’s geordend op basis van het aantal keren dat er vanuit andere sites wordt doorgelinkt – én hoe belangrijk die sites zijn. Ineens draait alles om links, links en nog eens links.

Je kunt je voorstellen dat het creëren van links op andere pagina’s en het speciaal bouwen van sites (mét bezoekersstroom) om de klant bovenaan in Google te krijgen geen fluitje van een cent is. We ontdekten dat écht duurzaam succesvol zijn bij Google een kwestie van de lange adem is.

Hierdoor kregen we meer handen nodig. Dus kwam onze derde broer Andries in beeld. Die had een boomkwekerij in Kenia, waardoor we op het idee kwamen om technische specialisten te werven in Afrika en daar een tweede tak van Heinosoft op te zetten. Gewoon, omdat het kan. Maar ook omdat er in NL veel schaarste is qua personeel. (Google heeft anno 2021 ook technische mensen in Nairobi, dus goed voorbeeld doet goed volgen 😊 )

En zo trekken we als broers vandaag de dag met 21 specialisten ten strijde, om het geheim van de techreus Google in te zetten voor het succes van onze klanten.