Wat is zoekmachine optimalisatie?

Zoekmachine optimalisatie, je hebt er vast wel eens wat over gehoord of gelezen. Maar wat betekent zoekmachine optimalisatie nou precies?

Zoekmachine optimalisatie, of ook wel SEO (Search Engine Optimalisation) genoemd, is dè manier om ervoor te zorgen dat je doelgroep jouw website online weet te vinden. Dit gaat via de organische (niet betaalde) resultaten van de zoekmachine. In Nederland is dat vaak Google, omdat Google veruit het meest gebruikt wordt.

Zoekmachine optimalisatie is een verzamelnaam. Het omvat alle activiteiten die ervoor zorgen dat je site beter gaat gepositioneerd wordt in de organische resultaten.
Het begrip zoekmachine optimalisatie betreft de volgende activiteiten:

  1. het optimaliseren van de techniek van de website;
  2. het optimaliseren van de inhoud van de website;
  3. en de autoriteit van de website op het internet verhogen.

Hieronder tref je een uitgebreidere uitleg van de activiteiten van zoekmachine optimalisatie maar eerst meer over de reden van zoekmachine optimalisatie.

Waarom zoekmachine optimalisatie?

Meer bezoekers op je website? Dat is het resultaat van zoekmachine optimalisatie. Met die bezoekers krijg je meer aanvragen of bestellingen via je website. Of bereik je de andere doelen die je voor je website gesteld hebt. En natuurlijk groeit je naamsbekendheid.

70% van de Google gebruikers klikt bij hun zoekopdracht op de organische, niet gesponsorde, zoekresultaten. De gesponsorde resultaten, die via Google Adwords worden getoond, hebben dus veel minder bereik dan de organische resultaten.

Door zoekmachine optimalisatie toe te passen op jouw website, kom je hoger in de resultaten en bereik je dus veel meer gebruikers van de zoekmachine dan met Google Adwords . Daarnaast is zoekmachine optimalisatie in veel gevallen een voordelige vorm van zoekmachine marketing. Je betaald namelijk niet per klik maar voor een tijdsinvestering om de website beter vindbaar te maken. Dat is op de langere termijn vaak veel goedkoper.

Hieronder lees je meer over hoe zoekmachine optimalisatie werkt. Eerst nog even de voordelen van zoekmachine optimalisatie op een rij:

  1. meer aanvragen of bestellingen via je website;
  2. groei van je naamsbekendheid;
  3. zoekmachine optimalisatie is vaak goedkoper dan adverteren met Google Adwords.

De activiteiten van zoekmachine optimalisatie in een notendop

Er zijn veel factoren die onderdeel uitmaken van het algoritme van de zoekmachine Google. Sommige factoren hebben veel invloed, andere factoren minder. Zoals eerder uitgelegd bestaat zoekmachine optimalisatie uit het aanpassen van een aantal onderdelen van je website. Dat betreft de techniek , de inhoud en autoriteit van de website. Al deze wijzigingen hebben samen een positief effect op de positie van je website in de organische resultaten.

Bij de techniek gaat het bijvoorbeeld om het verbeteren van de snelheid, het instellen van beveiligde verbinding, en de juiste tags en elementen toe te passen op de teksten.

Bij het optimaliseren van de content zorg je ervoor dat er één of meerdere keywords waarop je gevonden wilt worden in de tekst worden verwerkt. Daarbij is het van belang dat de content uniek is geschreven en waarde toevoegt aan het internet. Een passende H1 title, browser title en meta description geven voor Google extra waarde aan de pagina.

De autoriteit is te verhogen door er voor te zorgen dat er veel links naar de website verwijzen. Dit kan door unieke content waar mensen naar willen linken, maar vaak wisselen mensen ook links uit om dit te bereiken. Dit wordt linkbuilding genoemd.

Let er vooral op dat bovenstaande wijzigingen niet ten koste gaan van de gebruiksvriendelijkheid. Ook dit is namelijk een groot aandachtspunt van Google. En niet alleen bij Google staat gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel. Uiteindelijk is de gebruiksvriendelijkheid van je websitevoor de bezoeker van groot belang!


Wil je meer weten over onze werkwijze voor zoekmachine optimalisatie? Ontdek hoe wij de posities van je website verbeteren (video):

 

☛  Je doelgroep zoekt je. Wij zorgen voor de klik.

Vul het formulier in, of bel ons op 085 760 3333. Dan spreken we graag de mogelijkheden met je door.

Verzenden Meld ook direct aan voor de nieuwsbrief

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op.

Volg ons

Bel mij terug

Bel mij terug!

Bedankt voor je reactie. We nemen spoedig contact met je op.