Internationale zoekmachine optimalisatie

Hoe richt je je website in?

Uit een recent verschenen EU-rapport blijkt dat mensen binnen de EU steeds vaker online diensten of producten kopen in andere landen. Is het tijd voor jouw bedrijf om ook de internationale markt op te gaan? Is jouw product of dienst buiten de Nederlandse grenzen ook interessant om gevonden te worden, maar zie jij met je bestaande SEO-aanpak nog te weinig buitenlands verkeer naar jouw site toe komen? Dan kan het erg interessant zijn om met internationale SEO aan de slag te gaan.

Huidige internationale SEO-status

Meten is weten in de wereld van SEO. Net als voor de Nederlandse markt geldt dat bij internationale zoekmachine optimalisatie je altijd moet beginnen met een goed onderzoek. Dit geeft je inzicht in je huidige (internationale) staat van dienst en zo bepaal je makkelijker waar jouw prioriteiten en doelstellingen ten aanzien van je internationale strategie moeten liggen. Met een nulmeting kan je jouw huidige internationale vindbaarheid, verkeer en resultaten meten.

Deze resultaten wil je uit de nulmeting filteren:

  • Welke landen zorgen nu voor organische vindbaarheid en verkeer van jouw site?
  • Is hier een lijn in te onderscheiden? Stijgt het verkeer of neemt het af? Verschilt dit per land?
  • Welke specifieke zoekwoorden en pagina’s scoren er internationaal gezien goed?
  • Wat is de CTR (Click Through Rate) en hoeveel conversies leveren je bestaande zoekwoorden pagina’s nu op?

Als het goed is geven deze vragen uit de nulmeting een goed beeld waar jij op dit moment staat. Het is nu taak zoveel mogelijk relevante data te verzamelen. Handige tools als Google Analytics en Search Console kunnen je helpen met verzamelen en organiseren van data. Vervolgens zal uit de verzamelde data blijken dat je uit bepaalde landen nog maar weinig bezoekers krijgt. Juist dit zijn mooie kansen want hier kan een enorm zoekpotentieel liggen. Internationale zoekmachine optimalisatie geeft een goed inzicht in kansen die je wellicht eerder nog niet waren opgevallen. Met de volgende stap, een zoekwoordenonderzoek, kan je erachter komen waar die kansen liggen.

Internationaal zoekwoordenonderzoek

Een onmisbaar element in je internationale zoekmachine optimalisatie is het zoekwoordenonderzoek. Hiermee ontdek je waar er voor jou verborgen kansen liggen. Het laat zien welke zoekwoorden er relevant zijn voor jouw branche of doelgroep. Welke succesfactoren spelen een belangrijke rol om een succesvolle internationale SEO campagne te voeren?

  • De voor jouw internationale doelgroep relevante zoekwoorden en zinnen: waar zoeken zij naar als ze opzoek zijn naar jouw dienst of product?
  • Het zoekvolume op deze specifieke zoekwoorden per land.
  • Wie zijn jouw internationale concurrenten? Dit geeft inzicht in de te nemen stappen om een bepaald zoekwoord te optimaliseren.
  • Jouw huidige positie van die zoekwoorden in de betreffende landen.

Deze gegevens geven je een helder beeld waar er voor jou internationaal gezien de moeilijkheden zitten en waar je kansen kan pakken die je nog niet eerder zag. Bij internationale zoekmachine optimalisatie is het een pré als je de taal spreekt van de internationale doelgroep die je wilt bereiken. Wil je de Duitse markt op bijvoorbeeld, dan is het een voordeel om de Duitse taal te spreken, je bent dan beter in staat om een goed Duits zoekwoordenonderzoek te doen. Twijfel niet en overweeg serieus om bij een internationaal zoekwoorden onderzoek een native speaker in te schakelen die jou optimaal kan bijstaan in je internationale zoekmachine optimalisatie.

Taal instellen: technische tips

Het staat er al: technische tips. Je kunt dit dus gewoon aan ons vragen om dit samen met je webbouwer op te pakken. Zo is het bij internationale zoekmachine optimalisatie belangrijk om aan te geven op welke taal je gevonden wilt worden. Google gebruikt de Hreflang-tag om de taal van een website te bepalen, waardoor Google weet welke versie van een pagina aan een gebruiker getoond moet worden.

Om te voorkomen dat een Duitse bezoeker een Franse pagina te zien krijgt, wat niet bijdraagt aan een goede gebruikerservaring, is het van essentieel belang dat deze Hreflang-tag goed ingesteld staat. In de header van de website plaats je de Hreflang-tag waar je alle mogelijke taalversies van een pagina specificeert. Ook voorkom je met het instellen van de Hreflang-tag dat vertaalde pagina’s als duplicate content worden beschouwd. 

Het instellen van een x-default is ook aan te raden. De x-default vertelt Google welke versie er getoond moet worden als een bezoeker buiten de beschikbare talen valt. Stel ook je Sitemap in op de verschillende talen en doe hetzelfde in Google Search Console. In Google Search Console kan je in subfolders aangeven wat de beoogde land-taalcombinatie is. Het is tevens raadzaam om je landcode te specificeren in je HTML-code waarin je de primaire taal kan instellen. Vraag je SEO-adviseur om advies bij het instellen van deze technische hulpsteuntjes.

Welke zoekmachine moet ik gebruiken?

Je bent bezig om jouw bedrijf met internationale zoekmachine optimalisatie buiten de Nederlandse grenzen op de kaart te zetten. Met een goed internationaal SEO-plan heb je straks alle kennis en tools in huis om internationaal aan de slag te gaan. Maar op welke zoekmachines moet jij je specifiek richten? Dat hangt natuurlijk af op welke markten en kansen jij je focust.

Veelgebruikte zoekmachines mondiaal:

  • Baidu – China
  • Yahoo – Taiwan & Midden- en Zuid-Amerika
  • Yandex – Rusland
  • Guruji - India
  • Google - Vrijwel alle andere landen

Het kan raadzaam zijn om je goed te laten adviseren door een internationale SEO-specialist die je bijstaat in je internationale zoekmachine optimalisatie en die specifieke kennis in huis heeft over de mondiaal gebruikte zoekmachines. Wij kennen de globale zoekmachines en bijbehorende tactieken. Ook kennis over globale site structuren, technische overwegingen, internationale content, marketing, strategieën, culturele bruikbaarheid en conversie. Wij schakelen meestal met native speakers.

Domeinnaam: ccTLD of gTLD?

Wat voor type domeinnaam moet je kiezen als je internationaal aan de slag wilt? Er zijn twee smaken te onderscheiden: een ccTLD-domein of een gTLD domein. We zullen uitleggen wat het verschil is en ingaan op de geschiktheid ervan voor jouw internationale zoekmachine optimalisatie.

ccTLD

Country Code Top Level Domains:
Dit zijn domeinnamen die specifiek zijn voor landen. Denk aan domeinnamen van Nederlandse websites die eindigen .nl, of een Duitse website die eindigt op .de of een Britse website die eindigt op .co.uk. Dit type domeinnaam biedt als voordeel dat het veel vertrouwen wekt bij lokale gebruikers. Een Duitser koopt liever iets in een Duitse webshop dan in een Franse. Wasmachines.de zal meer vertrouwen wekken dan de Spaanse variant wasmachines.es. Tegelijkertijd levert dit met internationaal verkeer een moeilijkheid op: als Nederlandse webshop met een .nl domeinnaam is het lastiger zaken doen in Duitsland. Tenzij je een Duitstalige versie opent met een .de domeinnaam eraan gekoppeld. Dat ziet er dan als volgt uit:

  • heinosoft.nl
  • heinosoft.co.uk 
  • heinosoft.de
  • heinosoft.es
  • Etc

Er zijn situaties waarin dit wenselijk is, maar advies daarin is altijd maatwerk en heeft ook met de geschiedenis en toekomstplannen te maken.

gTLD

Generic Top Level Domains:
Dit zijn domeinnamen die op .com eindigen. Daarmee is dit type domeinnaam niet gebonden aan een specifiek land. Dit geldt ook voor .edu, .gov, .biz domeinen. Ook dit zijn gTLD’s. Omdat dit type domeinnamen generiek zijn maakt het ze erg geschikt voor internationale SEO en dus voor jouw internationale zoekmachine optimalisatie. Omdat het een .com domein internationaal gezien veel vertrouwen wekt is een .com domein een goede keuze voor als je internationaal, in meerdere landen tegelijk, zaken wilt doen. Vergeet niet om je gebruikers de keuze te bieden om te switchen naar de gewenste taal van de website. Met subfolders kan je meerdere taalversies van je site beschikbaar stellen. Dat ziet er als volgt uit:

  • heinosoft.com 
  • heinosoft.com/en/
  • heinosoft.com/de/
  • heinosoft.com/es/
  • Etc.


Gooi niet zomaar je oude vertrouwde .nl website om door er een gTLD .com site van te maken. Het kan natuurlijk goed dat jij door de jaren heen veel waarde en vertrouwen hebt opgebouwd met jouw landextensies. Dat ruil je niet zomaar in. Als jouw grootste klantenbestand zich in Nederland bevindt en een kleiner deel uit Duitsland komt, dan loont het om je ccTLD-domein (.nl) te behouden en kan je soms zelfs kiezen om Duitse klanten te bedienen met een subfolder zoals www.heinosoft.nl/de/ . Ook hierin geldt: maatwerk aan de hand van je geschiedenis en je toekomstplannen.

Internationale linkbuilding

De spelregels verbonden aan linkbuilding zijn buiten de Nederlandse grenzen vrijwel hetzelfde. Bij internationale zoekmachine optimalisatie is relevantie misschien wel het belangrijkste. Met links van Nederlandse website willen scoren op de Duitse markt is geen optie, hoewel er wel een slimme koppeling kan worden gemaakt middels de technische structuur van de website. Google zal de Nederlandse links als minder relevant beschouwen dan een link uit Duitsland, bij gewenste score in Duitsland.
Bij internationale SEO is dus ook relevantie het sleutelwoord. Als je op de Britse markt wilt scoren met alleen links van Nederlandse websites, wordt het ook daar moeilijk om met concurrerende zoekwoorden op de eerste pagina te staan. Google beschouwt die Nederlandse links namelijk als minder relevant dan een link uit Groot-Brittannië. Niet alleen het land van herkomst is een factor van belang, ook de specifieke inhoud van de bronpagina telt mee. Lees onze blog over linkbuilding nog eens terug.

Snelheid van jouw website bij internationale zoekmachine optimalisatie

Als jij jouw succesvolle Nederlandse softwarebedrijf beter op de kaart wil zetten in bijvoorbeeld de USA dan wil je dat jouw .com website net zo snel werkt als je vertrouwde .nl site. Met internationale SEO is een grotere uitdaging om op verschillende locaties dezelfde snelheid te garanderen. In welk land jouw server wordt gehost speelt hierin een belangrijke rol:

  • Jouw Nederlandse website wordt op een Nederlandse server gehost. Als jouw Amerikaanse bezoeker de website bezoekt gaat er eerst een verzoek naar Nederland, daar waar jouw server staat.
  • De server stuurt daarop de gevraagde data terug naar de VS. Simpel gezegd wordt er voor dit verzoek dus twee keer over een grote afstand data verstuurd voordat jouw Amerikaanse bezoeker de site kan zien.
  • Om deze afstand problematiek te tackelen kan je jouw website laten hosten in het land waar veel van jouw potentiele klanten zich bevinden. In het geval van dit voorbeeld dus de VS. Als je dit te omslachtig vindt kun je jouw website voor internationale doeleinden ook laten hosten door een CDN. Dat staat voor Content Delivery Network. Ofwel een wereldwijd netwerk van servers waarop een versie van jouw website bewaard wordt. In de praktijk betekent dit dat wanneer een Amerikaanse bezoeker jouw website bezoekt, de CDN ervoor zorgt dat hij verbinding maakt met een server in de VS. Zo wordt de afstand tussen jouw internationale gebruikers en de server minimaal gehouden wat zorgt voor een snelle website in het buitenland.
  • Ook hier geldt: laat je goed adviseren door onze SEO specialisten met kennis van internationale zoekmachine optimalisatie, want voor sommige klanten werken we met landextensies per land en daarmee ook een lokale (proxy)server.

Tot slot

Met een goed plan voor internationale zoekmachine optimalisatie zorgt je ervoor dat je voor jouw doelgroepen mondiaal, in verschillende nationaliteiten en talen vindbaar bent. Dit kan echt leiden tot een aanzienlijke toename van nieuwe leads wat resulteert in meer klanten en meer omzet. Dus laat je Nederlandse handelsmentaliteit de loop en ga overzee!

Je bezoekers zoeken je. Wij regelen de klik.

Er zijn veel routes mogelijk. Er is er één die het beste bij je bedrijf past. Vul het formulier in, of bel ons: 085 760 33 33.

Verzenden

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op.

Klanten vertellen
8,7
10 0
31 Beoordelingen

Bel mij terug

Bel mij terug!

Bedankt voor je reactie. We nemen spoedig contact met je op.