Zoekmachine optimalisatie / SEO

Jij staat op het punt om jouw bedrijf of dienst nog beter op de kaart te zetten. Onmisbaar in dit proces is het uitvoeren van een uitstekende zoekmachine optimalisatie (SEO). Hoge vindbaarheid van jouw website staat nauw in verhouding met optimalisatie van conversies: ofwel het binnenhalen van concrete leads en klanten. In deze blog besteden we aandacht aan het proces dat schuilt achter een sterk staaltje zoekmachine optimalisatie. Vaak is dit het uitgangspunt van elk zoekmachine optimalisatie bedrijf. Met deze tips kan je zelf aan de slag, en is zoekmachine optimalisatie uitbesteden misschien niet meer nodig. Ben je op zoek naar meer informatie over SEO optimalisatie? SEO optimalisatie is hetzelfde als zoekmachine optimalisatie. Lees verder en ontdek het proces van SEO optimalisatie.

Stap 1: Strategie/actieplan

Goede SEO zoekmachine optimalisatie is onafscheidelijk verbonden met een vooraf helder in kaart gebrachte strategie of een zoekmachine actieplan. Er zijn ruim 200 factoren te onderscheiden die organische posities binnen zoekmachines bepalen. Daarom is het belangrijk om iedere (SEO)-campagne te starten met een degelijke strategie, of een helder zoekmachine actieplan.
De effectiviteit van bijvoorbeeld een Google Ads campagne valt of staat met de doelen die je vooraf stelt en de strategie die je nastreeft. Snel een campagne opzetten, te algemene zoekwoorden invoeren en weinig oog voor detail zijn bekende valkuilen die je kunt voorkomen. Je streeft immers naar een geoliede en succesvolle Google Ads campagne die nieuwe klanten oplevert en meer geld oplevert dan dat het je kost. Ons advies luidt dan ook stellig: Heb oog voor detail, wees geduldig en ga doordacht en systematisch te werk. Goed doordachte website zoekmachine optimalisatie voor Google is dus onmisbaar bij het goed vindbaar maken van jouw site.

Op welke belangrijke vragen geeft een goed doordacht zoekmachine actieplan een antwoord?

  • Welke zoektermen gebruikt mijn doelgroep?
  • Welke zoektermen sluiten aan bij mijn doelstellingen?
  • Sluit de website van mijn bedrijf voldoende aan op deze zoektermen?
  • Hoe ziet Google mijn website?
  • Wat moet worden gedaan om bovenaan in de Google zoekmachine te komen?

 Stap 2: Verbeter je website

Nu je je strategie en/of zoekmachine actieplan in kaart hebt gebracht is het tijd voor de volgende stap: de technische SEO website optimalisatie, zodat dit naadloos aansluit op jouw eerder gemaakte zoek optimalisatie-plan. Jouw website moet nu technisch worden geoptimaliseerd:

  • De juiste snelheid van de website en server.
  • De indexeerbaarheid en toegankelijkheid van Google.
  • De veiligheid van de website.
  • Het ontwerp voor mobiel en desktop.
  • De teksten van de website die worden getoond in de resultatenlijst van Google.

Relevantie

Als het qua techniek nu goed zit gaan we door naar de volgende stap van website optimalisatie: het creëren van meer relevantie voor Google. Door meer specifieke toegevoegde waarde aan je site te verbinden, maak je jouw website meer onderscheidend ten opzichte van jouw concurrenten. Dat is ten slotte wat je wilt met zoekoptimalisatie. Denk daarbij aan onderscheidende teksten of andere afbeeldingen met een hoge(re) relevantie. Zo blijkt je meerwaarde, ook voor Google. Dat is dus een belangrijke stap in het optimalisatieproces.

Structuur en inhoud

Het gaat je uiteindelijk maar om één doel: en dat is meer conversie creëren en meer klanten naar jouw website trekken. Voor de zoekmachine optimaliseren, is daarom ook eigenlijk simpelweg voor je doelgroep optimaliseren. Met een weloverwogen strategie in het optimaliseren van je website stippel je een pad uit voor jouw doelgroep die ertoe leidt dat zij eigenlijk niets anders kunnen dan eindigen op jouw website, daar blijven en tot slot klant worden. Een goede fundering en een juiste indeling van je website dragen daar flink aan bij.

  • Hoe is de website opgebouwd? Het geraamte van jouw website moet goed staan.
  • Welke teksten en afbeeldingen zet je heel doelmatig op welke plek? Zoek en werk toe naar een heldere systematiek in de website.
  • Ook aspecten als je bounce rate (dat is het percentage bezoekers dat op jouw website landt en zonder verder te klikken weer vertrekt), de bezoekduur en een beveiligde website zijn aspecten die invloed uitoefenen op jouw positionering in Google.

Stap 3: Verhoog je invloed

De rode draad in je SEO optimalisatie is: Hoe kan je er voor zorgen dat met website optimalisatie jouw website optimaal gevonden wordt en de juiste bezoekers aan zich bindt? Een handige en effectieve tool in je SEO zoekmachine optimalisatie voor Google is linkbuilding. Kort door de bocht genomen gaat linkbuilding om het aantal relevante andere websites binnen jouw vakgebied die jouw site noemen of aanbevelen. Menig website zoekmachine optimalisatie specialist richt zich zelfs exclusief op dit onderdeel.

Andere websites die linken naar jouw website zeggen iets over jou. Zie het als een netwerk: een persoon met een groot en divers netwerk van andere personen om zich heen is vaak iemand met een bepaalde mate van aanzien. Andere mensen worden graag met die persoon geassocieerd, en de persoon in kwestie krijgt veel gedaan door het hebben van zijn netwerk. Linkbuilding werkt precies zo: hoe meer websites jouw site noemen, of doorlinken, hoe serieuzer jouw site wordt genomen door Google. Het hebben van voldoende relevante externe (back)links bepaalt voor een belangrijk deel hoe goed jouw website gevonden wordt. Linkbuilding gaat om kwaliteit. Je wilt relevante links van sites met veel online autoriteit. Dit leidt ertoe dat jouw website hoger in de ranking zal belanden van Google. Google acht jouw website immers als een prominent in het vakgebied waar jij je in begeeft. En dat is nu precies wat jij graag wilt.

Met linkbuilding doe je in feite niets anders dan jouw content linken aan andere relevante content waardoor Google jouw content als hoogwaardig kwalificeert en jou beloont met een hoge ranking. Het ‘doen aan linkbuilding’ in je SEO optimalisatie kan dus lonen.

De stappen die je kunt nemen:

  1. Bepaal de mate van autoriteit van jouw concurrenten die nu al bovenaan in Google staan.
  2. Kijk daarna welke websites er naar jouw website linken en vergelijk jouw autoriteit met die van de concurrentie.
  3. Maak een plan: hoe ga je ervoor zorgen dat jij de aandacht/links krijgt die jouw website verdient? Waar krijgt jouw concurrent aandacht en waar liggen de mogelijkheden voor jou? En wat zijn andere manieren om gelinkt te worden? Win eventueel informatie in hierover bij een zoekmachine optimalisatie specialist.
  4. Zorg dat het aantal websites met een link naar jouw website toeneemt, zodat Google weet dat jij belangrijk bent. Jij bent tenslotte dé specialist in jouw vakgebied.

Stap 4: Val extra op

Een eerste indruk maak je maar één keer.

In je zoekmachine optimalisatie(plan) houd je daar natuurlijk graag rekening mee. Jij bent tenslotte dé vakspecialist binnen jouw vakgebied. Jij wilt je website, naast alles wat je al doet om je website zo goed mogelijk te positioneren in Google, nog meer laten opvallen in de zoekresultaten. Potentiele klanten die zoeken binnen jouw branche of specialisme moeten tenslotte op jouw webpagina uitkomen en niet op die van de concurrent. Het is daarom slim om extra op te vallen. Met je kop boven het maaiveld uitsteken is wat je wilt.

Met slimme tools, handige trucs en anticiperen op trends en toekomst kun je onderscheidend en maatgevend zijn in de zee van zoekresultaten op Google. Pas jouw zoekmachine optimalisatie daar zó op aan en haal nog meer resultaat uit jouw website.

Een aantal zaken die je scherp kunt zetten:

  • Sterrenkwalificatie - ‘Gouden sterren’ en zichtbare reviews van klanten. Deze rich snippets helpen jouw website bijzonder op te vallen tussen de andere zoekresultaten.
  • Bedrijfsprofiel in Google - Wees als bedrijf zichtbaar op Google Maps. Sta open voor reviews. Open een chatfunctie waarin je direct met klanten kan communiceren.
  • Afbeeldingen - Met image-SEO zorg je voor opvallende en strategisch goed onderbouwde afbeeldingen. Denk aan de juiste compressie van afbeeldingen, een beschrijvende alt-tekst met relevante woorden en een goede URL-structuur voor je afbeeldingen.
  • Bedrijfs- en productvideo’s - Videoreviews in Google gaan een steeds belangrijkere rol vervullen. Videogerichte content heeft de toekomst. Regisseer strakke en SEO-technisch kloppende video’s en maak van consumenten de belangrijkste influencers van jouw bedrijf.
  • Reputatiemanagement - Wek een gebalanceerde indruk van wie jij bent. Onderneem zelf actie om dat beeld meer realistisch te maken of juist te nuanceren voor de mensen die op jouw bedrijfsnaam zoeken.
  • Meta-omschrijving - Een pakkende en relevante meta-omschrijving waarin jij kort omschrijft wat jij jouw klanten te bieden hebt is belangrijk. Komt de omschrijving overeen met de inhoud van de pagina dan neemt Google deze in 90% van de gevallen over. Dit verhoogt jou doorklikpercentage aanzienlijk.

Tot slot

Je hebt nu vier belangrijke stappen in handen, die ook worden gebruikt door zoekmachine optimalisatie bedrijven als ze voor de zoekmachine optimaliseren, om jouw SEO optimalisatie tot een succes te maken. Met een vooraf goed in kaart gebracht zoekmachine optimalisatieplan schep je orde in de wirwar van mogelijkheden. Zorg dat je tussen de bomen door het bos blijft zien, en laat je niet in de war brengen. In voorgaande blogs hebben we ook steeds benadrukt hoe belangrijk het is om strategisch en doordacht te werk te gaan als het aankomt op het optimaliseren van jouw positie in de zoekmachines. Een strak geregisseerd zoekmachine optimalisatieplan hoort hier bij en is essentieel voor een succesvolle campagne. Ga je er zelf mee aan de slag? Of toch liever je  zoekmachine optimalisatie uitbesteden aan een zoekmachine optimalisatie bedrijf? Hoe dan ook: Succes!

Je bezoekers zoeken je. Wij regelen de klik.

Er zijn veel routes mogelijk. Er is er één die het beste bij je bedrijf past. Vul het formulier in, of bel ons: 085 760 33 33.

Verzenden

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op.

Klanten vertellen
8,7
10 0
31 Beoordelingen

Bel mij terug

Bel mij terug!

Bedankt voor je reactie. We nemen spoedig contact met je op.