juni 2019

Zoekmachine actieplan

Terug

De basis van je campagne

Hoge vindbaarheid van jouw website staat nauw in verhouding met optimalisatie van conversies: ofwel het binnenhalen van concrete leads en klanten. Er zijn ruim 200 factoren te onderscheiden die organische posities binnen zoekmachines bepalen. Daarom is het belangrijk om iedere (SEO)-campagne te starten met een degelijk zoekmachine actieplan. Wat houdt dat precies in, zo’n zoekmachine actieplan?

Allereerst brengt een zoekmachine actieplan helder in kaart wat het zoekgedrag is van jouw doelgroep (de zoekterm analyse). De mogelijkheden voor zoekmachine optimalisatie zijn immers onbeperkt. Zoals aangegeven zijn er ruim 200 factoren die een rol kunnen spelen binnen het organisch positioneren van jouw website binnen de zoekmachines. Met een vooraf goed in kaart gebracht zoekmachine actieplan schep je orde in de wirwar van mogelijkheden. Zorg dat je tussen de bomen door het bos blijft zien, en laat je niet in de war brengen. In de vorige blog over zoekmachine adverteren hebben we ook steeds benadrukt hoe belangrijk het is om strategisch en doordacht te werk te gaan als het aankomt op het optimaliseren van jouw positie in de zoekmachines. Een strak geregisseerd zoekmachine actieplan hoort hier bij en is essentieel voor een succesvolle campagne.

  • Op welke belangrijke vragen geeft een goed doordacht zoekmachine actieplan een antwoord?
  • Welke zoektermen gebruikt mijn doelgroep? De zoekterm analyse.
  • Welke zoektermen sluiten aan bij mijn doelstellingen?
  • Sluit de website van mijn bedrijf voldoende aan op deze zoektermen?
  • Hoe ziet Google mijn website?
  • Wat moet worden gedaan om bovenaan in de Google zoekmachine te komen?

Het antwoord op deze vragen leidt ontegenzeggelijk tot meer inzicht en controle op het verhogen van jouw conversies: het binnenhalen van meer leads en klanten. Meten is weten hebben wij herhaaldelijk benadrukt. En dat start met een goed zoekmachine actieplan. Hoe sta jij er nu voor? Wat is jouw doel? Waar zitten jouw klanten? En hoe bereik je die het beste? Met een degelijk zoekmachine actieplan bepaal je wat er met jouw zoekmachine-optimalisatie bereikt moet worden (ook wel een zogenaamde SEO-nulmeting genoemd). Met deze nulmeting krijg je direct inzicht in de vindbaarheid, het bezoek en de prestaties van jouw website. Zo komen jouw krachtige punten maar ook jouw valkuilen aan bod. En belangrijker: je krijgt inzicht waar voor jou de kansen en mogelijkheden liggen.

Om het begrip ‘zoekmachine optimalisatie’ niet te vaag te houden kunnen we drie pijlers (of bouwstenen) onderscheiden die concreet van invloed zijn op de positie van jouw website in de zoekmachines. Deze drie pijlers vormen de fundering van het zoekmachine actieplan.

De drie pijlers:

  1. Techniek: analyseer de technische status van jouw website en focus op verbeterpunten.
  2. Content: middels een zoekwoordenonderzoek, analyse van de content op jouw website en schrijven van nieuwe/verbeterde content voor jouw website.
  3. Autoriteit: een analyse op basis van jouw concurrentie met een daaropvolgende actieplan.

Een goed zoekmachine actieplan neemt bovengenoemde bouwstenen (techniek, content, autoriteit) als richtsnoer en bouwt dit uit met specifiekere actiepunten die nog meer diepgang en inzicht zullen verschaffen op de positie van jouw website.

Volgens ons moeten een strak zoekmachine actieplan voldoen aan de volgende actiepunten:

  • Een zoekterm analyse met een overzicht van alle voor jouw bedrijf relevante zoektermen.
  • Het zoekwoorden onderzoek bevat daarnaast hoe vaak zoektermen gebruikt worden en wat de huidige positie van de website van je bedrijf is bij elke zoekterm.
  • Een analyse van de inhoud en techniek van je website.
  • Een analyse van de links op andere websites die op dit moment naar je website verwijzen.
  • Een voorstel voor de zoekmachine optimalisatie strategie inclusief planning.
  • Indien gewenst en waardevol: een voorstel voor zoekmachine adverteren en remarketing.

Nu de basis is gelegd kan je beginnen met het echte werk en gaan bouwen aan structurele vindbaarheid wat moet leiden tot meer leads en klanten. Weet dat een degelijk zoekmachine actieplan zal leiden tot inzichten als:

“Door het actieplan kwam ik er tijdens de zoekterm analyse achter dat mijn klanten andere zoektermen gebruiken dan ik verwachtte.”

“Ik dacht dat mijn klanten 'muurisolatie' zochten, maar er bleek veel vaker op 'geluidsisolatie' gezocht te worden.”

“Het bleek dat Google onze website niet eens kon doorzoeken door een kleine technische fout.”

Waar wacht je nog op? Hup, aan de slag met seo website optimalisatie!

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor