Zo zorg je voor lange termijn perspectief op je marketingafdeling

Zeker in de huidige crisis, waarin het maar de vraag is hoe de vlag er over een maand bijhangt, zijn ad-hoc marketingwerkzaamheden met snel rendement verleidelijk voor elke ondernemer. Tegelijkertijd is het kiezen van een koers op basis van quick wins niet het sleeptouw waar marketingkeuzes worden gemaakt die over één of twee jaar veel meer opleveren dan de snelle keuzes van vandaag.

7 signalen dat je meer op de lange termijn kunt sturen

Als je je herkent in één of meerdere signalen uit deze opsomming, kun je winst behalen door meer te gaan sturen op de lange termijn:

  • Het marketingbudget bepaalt wat je doet. De strategie bepaalt niet het budget.
  • Je hebt geen vast intern marketingoverleg, dit gebeurt slechts in de wandelgangen.
  • Je hebt inmiddels tientallen domeinen geregistreerd en al diverse websites in de lucht.
  • Jij en je collega´s leggen regelmatig, impulsief het werk opzij omdat er een nieuw idee is.
  • Je bent vooral nieuwe dingen aan het proberen, je hebt minder aandacht voor kwaliteitsverbetering.
  • Het optimaliseren van de rapportages en metingen krijgt weinig aandacht.
  • Er is nauwelijks ruimte voor scholing en opleiding van jou en je marketingpersoneel.

Google doet het je voor

Een lange termijn strategie hoeft niet te beteken dat er minder actie is. Het verschil zit er met name in dat vooraf vanuit een totaalplaatje keuzes worden gemaakt over welke marketingmiddelen worden ingezet. Een manier om dit in je organisatie voor elkaar te krijgen kan door middel van OKR’s: Objectives en Key Results. Dit systeem wordt onder andere door Google gebruikt en kan ook gecombineerd worden met SCRUM. Het idee is dat je bijvoorbeeld 4 keer per jaar samen met je collega’s bepaald waar het bedrijf naartoe gaat bewegen: de bedrijfsbrede OKR’s. Vervolgens heeft elke medewerker ook persoonlijke OKR’s.

Concreet doe je het als volgt:

  • Je belegt op vaste momenten een OKR bijeenkomst, waarin je als team na gaat denken over de koers.
  • Bedrijfsbreed en per medewerker bepaal je daarbij 3-5 Objectives. Die geven zicht op het doel van bijvoorbeeld de komende 3 maanden. Een Objective kan zijn: 15% stijging van het verkeer via Google.
  • Per Objective worden er vervolgens 3-5 Key Results bepaald. Dit zijn meetbare resultaten die leiden tot het doel van de Objective. Bijvoorbeeld: Het schrijven van 12 blogs met 3 zoektermen met een minimaal zoekvolume van 1500 p/m.

OKR’s en SCRUM

De reden dat wij bij Heinosoft OKR’s combineren met SCRUM is omdat SCRUM veel flexibiliteit in zich heeft. Hierdoor kan de lange termijn wat uit het oog worden verloren. Echter, ook andere redenen waarom je organisatie op de korte termijn gericht is kunnen via OKR’s worden opgelost.

Afsluitend

Afsluitend gaat het natuurlijk niet om welke methode je gebruikt en of je het OKR noemt of gewoon doelstellingen, als je maar de lange termijn niet uit het oog verliest en periodiek terugkijkt of wat is gedaan, aansluit op waar je vooraf naartoe wilde bewegen.