Zo vergroot een SEO consultant je rendement op kansen

Als je naar zoekmachineoptimalisatie campagnes kijkt, zie je dat er vrijwel altijd een wisselwerking is tussen (1) concrete uitvoer en het ontlasten van klanten, alsook (2) het richting geven van de interne organisatie bij de opdrachtgever.

Wat is een SEO consultant?

Een SEO consultant kijkt en denkt mee als het gaat om meer, relevante bezoekers via zoekmachines. De aandacht gaat daarbij met name uit naar concrete vragen die leven in je organisatie, alsook de bestaande marketing- en communicatie uitingen en de invloed daarvan op de posities in Google. Door SEO consultancy vergroot je het ‘rendement op kansen’. We delen er vijf met je.

1. Als je toch al media aandacht krijgt

We zien regelmatig organisaties die (lokale) media aandacht weten te genereren. Door het gebruiken van de juiste zoektermen in interviews en het actief vragen van een link naar de website bij digitale publicatie ziet ook Google door deze aandacht dat de organisatie van belang is.

2. Als je samenwerkingspartners hebt

Hetzelfde geldt voor samenwerkingen met partners. Door die op een slimme manier aan Google kenbaar te maken stijgt je betrouwbaarheid. Denk aan het plaatsen van een positieve review van de samenwerking op de website van een partner, met daarbij een link naar jouw website. Zo begrijpt ook Google jullie connectie en ontstaat synergie.

3. Als kleine zoektermen bijna scoren

In tools van Google (bijvoorbeeld de Google Search Console), kan je op een slimme manier een lijst maken met zoektermen die ‘een beetje’ gezocht worden en momenteel onderaan pagina 1 staan. Door deze zoektermen simpelweg op de juiste manier in je website op te nemen kun je al stijgen naar de top 3. En soms zijn dat tientallen zoektermen, waardoor je nog een behoorlijke stroom van bezoekers kunt genereren.

4. Als de website hiërarchie niet klopt

Als je aan Google denkt, denk dan ook zeker aan een computer. Dan bedoelen we: regelmatig is het algoritme zwart-wit en ongenuanceerd. Bijvoorbeeld als het gaat om links op je website naar andere pagina’s in je website. Door de belangrijkste pagina’s ook echt het meest vanuit andere pagina’s door te linken, begrijpt Google dat die pagina’s inderdaad belangrijk zijn. En door op je website niet of nauwelijks te linken naar onbelangrijke pagina’s, weet Google dat die relatief onbelangrijk zijn.

5. Als weinig mensen doorklikken vanuit Google

Uiteindelijk wil je in Google aantrekkelijk zijn, zodat mensen je niet alleen in de resultatenlijst staat, maar ook aangeklikt wordt. Regelmatig zien we in de rol van SEO consultancy dat de samenvattingen die in Google worden getoond niet wervend zijn, of juist té wervend. Dat is geheel afhankelijk van je doelgroep. Door subtiele aanpassingen te doen en na die aanpassingen het doorklikratio te vergelijken, kun je met weinig inspanning, grote stappen maken qua bezoekers.

En zo is er nog veel meer…

Met SEO consultancy blijken er altijd unieke kansen te zijn die je met een kleine inspanning tot bloei laat komen! En dat is de reden dat een SEO consultant wat ons betreft zijn of haar gewicht in goud waard is.