Wij kennen het geheim van Google – 5 concrete adviezen

Je hebt vast onze reclame langs de snelweg gezien: Wij kennen het geheim van Google. Dat vraagt natuurlijk om reacties. Zo sturen we regelmatig intern blogs rond van concurrenten die vinden dat we dat niet zo zouden mogen stellen. Voor ons is dat smullen geblazen. We steken niet voor niets ons kop boven het maaiveld. Zo lazen we in een blog: “Stel dat je vraagt om even die geheimen met jou te delen. Denk je dat ze het jou gaan vertellen?”  Nou, vooruit dan maar! Hierbij nog eens 5 concrete adviezen op basis van het geheim van Google.

1. Staar je niet blind op tools

Als je naar de organisatiestructuur van Google kijkt, blijkt dat de afdeling die bijvoorbeeld de snelheidstesten van websites maakt, onafhankelijk staat van de afdeling die aan het algoritme van Google sleutelt. Het is dus niet gek als sommige websites goed scoren, ondanks dat deze testen een ander signaal afgeven. Soms zien wij zelfs dat het terugdraaien van optimalisatie een positief effect heeft. Staar je dus niet blind op deze tools.

2. Negeer aankondigingen

Regelmatig doet Google aankondigingen van nieuwe factoren met betrekking tot de optimalisatie van websites. Dan zie je LinkedIn letterlijk ontploffen van paniek, want wat zal de impact zijn en wat moet ik doen? De neiging van Google is om informatie rondom updates sterk aan te zetten, terwijl wij het in de praktijk anders ondervinden. De soep wordt simpelweg niet zo heet gegeten, als dat die wordt opgediend. Nuance is nodig in het geheim van Google. En daarbij hoort ook: gedraag je. Doe geen korte termijn acties, maar focus op kwaliteit en toegevoegde waarde.

3. Durf te kiezen voor de lange termijn

Eén van de belangrijkste onderdelen van het geheim van Google blijkt standvastigheid. Regelmatig gebeurt het dat er direct mooie resultaten worden geboekt in een campagne (met name voor kleinere zoektermen), maar net zo vaak duurt het 12 maanden voordat er een groot succes is. En de extreme successen worden vaak pas na jaren geboekt. Het leuke is wel: het blijft ook jaren bezoekers leveren. Kortom: lange termijn is de sleutel.

4. Kies voor risicospreiding

Ondanks dat onze klanten vaak al een idee hebben welke zoektermen belangrijk zijn, zullen wij vaak de strategie breder inzetten dan puur die paar zoektermen. De afgelopen 20 jaar is gebleken dat regelmatig één of meerdere zoektermen binnen een groep zoektermen achterblijft. Het is dus de kunst om op meerdere paarden te wedden en op die manier de kans op succes te vergroten en niet teveel energie in een beperkt lijstje te stoppen.

5. Geloof in Google PageRank

Ondanks de geluiden die opgaan dat links naar websites van minder belang worden voor de positie in Google, zien wij in de praktijk het tegendeel. Regelmatig treffen wij een website aan die heel erg goed is, maar niet bovenaan in Google staat omdat niet de juiste links naar de website zijn georganiseerd. Het fenomeen ‘fake news’ heeft dit versterkt: als je links hebt op websites van universiteiten, overheden of grote nieuwswebsites zie je direct stijgingen in Google.