Wat is Google Data studio en hoe kun je het inzetten voor jouw bedrijf?

Als ondernemer of ondernemende manager is het van groot belang dat je tot op detail weet wat de resultaten zijn. Op die manier neem je besluiten op basis van feitelijke informatie. Daarnaast wordt de investering in marketing zo verantwoord. En in de extreme hoeveelheid aan data die je hebt is het de kunst om vooral de cruciale cijfers eenvoudig in te zien en waar mogelijk te combineren. 

Wat is Google Datastudio?

Google Datastudio is een tool van Google en biedt de mogelijkheid om alle online en offline statistieken in één rapportage te verwerken. Van de resultaten van je zoekmachine optimalisatie en Google Ads tot de populariteit van je sociale media. Daarnaast is een veelgebruikte functie het combineren van de data van verschillende websites met verschillende Google Analytics installaties. Het is ook mogelijk om je CRM (bijvoorbeeld Salesforce) te koppelen of om medewerkers data handmatig toe te laten voegen aan deze (management)rapportages.

Waarom zou je Google Datastudio inzetten voor jouw bedrijf?

Data visualisatie blijkt steeds weer een belangrijk onderdeel bij het beheer van je marketingactiviteiten. Google Datastudio biedt daarin snelle helderheid, een startpunt voor gesprekken en zorgt voor weloverwogen keuzes. Binnen Heinosoft vergelijken we daarbij zoveel mogelijk de (live) data in de rapportages met een ondergrens die minimaal bereikt moet worden in het licht van de marketinginvestering en een doelstelling waarop de champagne kan worden ontkurkt. Zo zijn er geen geheimen meer. Daarnaast vergelijken we de data waar mogelijk met een jaar geleden, aangezien je dan veelal dezelfde trends hebt doorgemaakt als bedrijf en op die manier de groei het beste in kaart kunt brengen.

Google Datastudio Templates: datavisualisatie in je eigen huisstijl

Wij gebruiken standaard Google Data Studio Templates in onze Heinosoft stijl, maar om de data uit Google Datastudio extra kracht bij te zetten kunnen we ook de huisstijlelementen van je bedrijf toepassen op deze rapportages. Op die manier kun je de belangrijkste cijfers eenvoudig in je rapporten en presentaties verwerken. Ook kun je de data automatisch via e-mail in je eigen huisstijl rapporteren bij de belangrijke stakeholders.