Verhoog je grip: 5 tips voor controle op je Google advertentie kosten

Het is uiteraard eenvoudig om geld uit te geven in Google Ads. Sterker nog: dat is waar bepaalde teams van Google dag en nacht het platform op optimaliseren. Dus is grip een doel wat je als ondernemer of ondernemende manager hebt.

Dus nu we je hier in onze digitale wandelgang ontmoeten, trappen we graag vijf open deuren in, zodat je bewust het stuur in handen kunt nemen:

  1. Baseer de maximale investering per klik op de zoekintentie. Zoekers met een latente behoefte zijn minder waard dan zoekers met een koopintentie. Hoe dichter bij een aankoop, hoe meer je biedt.
  2. Iedereen die je merknaam zoekt wil je je marketingboodschap optimaal laten zien, al is het maar om je imago te bevestigen. Dus ook als mensen je bedrijfs- of merknaam zoeken activeer je een advertentie. Leuk detail: deze advertentie Google kosten zijn meestal extreem aantrekkelijk.
  3. Kies voor controle en stop met ‘brede’ zoekwoorden. Alles wat ook maar een beetje op deze zoektermen lijkt, activeert een advertentie. Beter is diepgravend onderzoek, specifieke zoektermen. Stop met lukraak adverteren en geldverbranders.
  4. Je biedt als onderneming een oplossing, maar pas op: zie niet het probleem over het hoofd. Misschien wil jij Google advertentie kosten verminderen, maar een ander zoekt in Google op ‘advertentie Google kosten te hoog’. Focus dus ook op het probleem van je doelgroep, want meerdere wegen leiden tot Rome.
  5. En zeker ook belangrijk met betrekking tot kosten Google advertentie: meten, meten, meten. Meet klikken op telefoonnummers, chatgesprekken, klikken op e-mailadressen, ingevulde formulieren en alle andere interacties die een lead opleveren. Zo kun je per zoekterm de kosten in kaart brengen, maar ook per google advertentie kosten in kaart brengen.

Last, but not least, is het natuurlijk ook belangrijk om naast de kosten Google advertentie, vooral op het rendement te letten. Dat is ook een reden dat zoekmachine optimalisatie vaak hoger in de prioriteitenlijst staat. Als je niet gesponsord in Google scoort, dan kost je dat op korte termijn wat meer (tijds)investering, maar op lange termijn heb je helemaal geen klikkosten, of in ieder geval op een meer duurzame manier een extra verkeersstroom.