SEO uitbesteden; wat mag het je kosten?

Allereerst: je zult ons in de eerste gesprekken vrijwel nooit over de investering horen praten. Hooguit delen we een eerste gevoel om te peilen hoe je in de wedstrijd zit. Het is immers de kunst om eerst te weten hóe, wát en wáárom, voordat de deal van belang is. Dit blog slaat – tegen beter weten in – al die stappen over en schakelt direct door naar een veel gegoogelde vraag: wat mag SEO uitbesteden kosten?

Terugverdientijd

En dan krijg je al snel de flauwe opmerkingen: ‘SEO uitbesteden kost niets, want het is een investering’. En inderdaad, dat is waar, maar ook te simpel. Eerst zijn er immers kosten die je pas later terugverdient. Bij SEO uitbesteden praat je namelijk al snel over 12 maanden voordat je echt serieus kunt genieten van de resultaten en het rendement. Wat je dus nodig hebt is een flinke dosis doorzettingsvermogen. Wat je in 12 maanden opbouwt, verdien je in maand 13-15 terug en de maanden daarna ga je flink rendement maken, omdat je niet tot nauwelijks meer in zoektermen die in de top zijn hoeft te investeren. Houd dus rekening met de terugverdientijd.

(Groeiend) budget

Ook vaste budgetten spelen een rol. Het voordeel van een vast budget is dat je vooraf heel duidelijk bepaald waar het geld heengaat, in plaats van dat je er achteraf achter komt waar het heen is gegaan. Het nadeel van een vaststaand budget is echter dat super succesvolle campagnes door een budget geremd kunnen worden. Daarom adviseren wij klanten om te werken met een groeiend budget. Dat wil zeggen: de verhouding tussen cashflow en groei wordt op basis van maatwerk ingeregeld. Zo ontstaat er meer cashflow = meer groei = meer cashflow = meer groei, etc.  Oftewel: exponentiële groei op alle fronten! Fijn voor iedereen.

Commitment

We hebben in onze >20 jaar ervaring allerlei type projecten langs zien komen. Van eenvoudige probeersels tot zeer strategische, zakelijke keuzes. En wat blijkt: probeersels en SEO uitbesteden gaan niet samen. Het is als ‘even een huis proberen te bouwen’. Je hebt commitment en visie nodig voor je bedrijf, dan kunnen we aan de slag. Het laaghangende fruit is inmiddels wel geoogst.

Proefperiode

Hoe belangrijk commitment ook is, wat je ook ziet bij het bouwen van een huis is dat bij de eerste stappen al direct veel bekend is over hoe het vervolg zal zijn, ondanks dat het huis nog niet af is. Want de manier van (samen) werken en de richting is dan zichtbaar. Daarom kun je na +/-12 weken samenwerking al een hoop evalueren. Dat gaat dan dus nog niet zozeer over de keiharde resultaten, want dat is nog te vroeg, maar het gaat er wel over of de seinen op groen staan. Is de trein gaan rijden. Gaat het de goede kant op? Waar liggen kansen?

Prognose

Soms horen we ondernemers refereren aan eerdere ervaringen waarbij SEO een synoniem bleek voor een bodemloze put. Dat signaal hebben we met beide handen aangegrepen als kans voor ons bedrijf. Waar wij in het verleden vaag bleven over wat we verwachten van een SEO campagne, delen we tegenwoordig alles wat we weten, inclusief een gedetailleerde prognose op basis van feiten en cijfers. Soms wordt je daar niet direct blij van, totdat je beseft dat we niet simpelweg aan het verkopen zijn met mooie beloftes, maar een realistisch en gezond groeimodel via Google met je delen.

De pegels

Maar, de vraag is natuurlijk: wat mag SEO uitbesteden kosten? Je investering is immers de voeding van je topposities. Wij hebben daarom enkele jaren terug al onze projecten geanalyseerd en de correlatie tussen budget, looptijd en resultaten feitelijk onderbouwd. Vervolgens hebben we besloten dat we geen projecten aannemen waar we minder dan 3 dagen per maand aan kunnen werken (=24 uur) of waar we geen >12 maanden perspectief hebben. Vanaf €2,5K per maand kunnen we dus aan de slag. Voor de meeste klanten werken we tussen de 80 en 100 uur per maand.

Maar….

Wat we eerder al zeiden: de deal is slechts het beklinken van een waardevolle, inhoudelijke samenwerking. We maken graag eerst plannen met je, inclusief vooruitblik. Daarna weet je pas echt wat het je mag kosten!