Reclame langs de snelweg: 5 redenen en 2 valkuilen

554 extra zoekers in Google op onze merknaam, 299 bezoekers, 7 grote aanvragen en tientallen berichtjes vanuit ons netwerk: het resultaat van de eerste 4 weken waarin we snelweg reclame op kleine schaal hebben getest.

In dit blog delen we de belangrijkste redenen om voor snelweg reclame te kiezen. Ook delen we twee valkuilen met je.

1. We willen als Heinosoft verder groeien

We willen als Heinosoft zoveel mogelijk bedrijven in contact brengen met hun doelgroep. Dat is de reden dat we als team elke dag met veel plezier uit ons bed komen. Dat zorgt ook nog eens voor meer zekerheid en stabiliteit in ons familiebedrijf. En de uitdaging die bij groei komt kijken, zoals de groei in het aantal teamleden, geeft energie. Je begrijpt het: wij genieten van groei. En reclame langs de snelweg blijkt effectief.

2. Onze klanten denken groot, dus enkele nieuwe klanten resulteert al in rendement

Of snelweg reclame werkt voor een bedrijf is mede afhankelijk van het rendement wat wordt gemaakt. Wij zien twee type bedrijven waar snelweg reclame voor werkt: het bedrijf wat een massale doelgroep aanspreekt en daar rendement uit weet te halen (veelal B2C) of een bedrijf wat veel rendement maakt op een specifieke doelgroep die het aanbod hoog waardeert (B2B). Als Heinosoft vallen we in die tweede categorie.

3. We merken dat onze buyer persona’s veel onderweg zijn (zelfs in crisistijd!)

Toen we startten met billboardreclame was de coronacrisis op één van de hoogtepunten (april 2020). Dat resulteerde in de kans om te experimenteren met een lager financieel risico. En direct zagen we dat ons vermoeden klopte: veel hoger management (lees: de mensen die voor onze diensten kiezen) waren nog onderweg naar de bijna lege kantoren. Er was vaak een latente behoefte voor meer bezoekers via Google. Dat ontstond natuurlijk ook weer vanuit het feit dat online een vlucht nam omdat iedereen zoveel mogelijk thuis bleef.

4. Er is een groep beslissers die online niet actief is, maar wel het bedrijf online wil positioneren

Dit is een opvallend argument! Er blijken grote ondernemers in Nederland nog weinig met online te hebben. En een gedeelte daarvan weet dat ze er niet omheen kunnen. En terwijl die gereden worden en onze uiting langs de snelweg zagen, namen ze contact met ons op. Een misverstand in de online marketing is dat je voor jezelf moet doen wat je voor je klanten doet, terwijl wij al jaren actief in vijvers vissen waar onze concurrent zich niet bevindt. Geweldig dus!

5. Naast directe omzet, blijkt ook naamsbekendheid op lange termijn waardevol

Het is heel simpel: we kiezen als mensen eerder voor een bekend merk. Zeker als het aanbod door meerdere beslissers wordt beoordeeld, heeft het een positieve impact als de beslissers op voorhand bekend zijn met Heinosoft. Je kent het wel: “Billboards hebben geen invloed op mij, ik kies gewoon de bekende merken! 😄”.

Tot slot: twee valkuilen bij snelweg reclame

Let bij je keuze voor billboardreclame vooral ook op het aantal adverteerders per scherm. Zo spraken we met een bedrijf waar je per 2 minuten, slechts 7 seconden zichtbaar bent.

Laat je daarnaast bij de keuze voor een bord niet afleiden door het aantal automobilisten wat er rijdt. Onze ervaring is: beter dicht bij de weg en een lager bereik, dan heel veel afstand tot de weg met twee keer zoveel bereik.

Zelf aan de slag met reclame langs de snelweg?

Voor de snelweg reclame werken wij samen met Ocean Outdoor. Onze contactpersoon is Frank van den Heuvel. En we zijn fan, want er is geen bedrijf in Nederland wat zoveel te bieden heeft als hen. We zijn platgebeld door alle concurrenten, maar – ondanks diverse gesprekken – heeft nog geen één ons weten te overtuigen van de meerwaarde.