Naamsbekendheid vergroten = geen slappe hap

Tot voorkort stond naamsbekendheid bij ons zij aan zij met ‘slappe-hap-marketing zonder rendement die met een nog slappere smoes over de lange termijn resultaten wordt verkocht’. Logisch binnen ons referentiekader, want als wij een klant bovenaan in Google helpen is het resultaat nauwkeurig meetbaar.

Het interessante is echter dat dit ook een valkuil kan zijn voor online georiënteerde ondernemers, want direct meetbare marketing die leidt tot groei geeft je meer grip, maar met minder direct meetbare marketing alsnog de juiste klanten binnenslepen is ook fijn.

Waar staat naamsbekendheid écht voor?

Hierop voortbordurend is het wel van belang om te beseffen waar naamsbekendheid écht voor staat: het verschil tussen een warme en koude kennismaking. “Wat leuk, ik ken jullie van BNR Nieuwsradio” of “Wat Leuk, ik zag een vlog van jullie op LinkedIn”, is gewoon een een wereld van verschil met “Sorry, hoe heet jullie bedrijf ook alweer?”. Of wat dacht je van: “Ik wil graag meer klanten via Google, dus moest aan jullie denken”. Het marketing cliché blijkt dus steeds weer waar: je doelgroep kiest liever voor iets waar al aan gesnuffeld is.

Impact op huidige relaties

Een ander neveneffect bij het opbouwen van naamsbekendheid: je huidige relaties zien je ook steeds langskomen en beseffen dat je (nog) in de wedstrijd zit. Je ademt succes uit en mensen sluiten zich graag aan bij een succesvolle beweging. En mocht je niet al standaard repeterend aanbod hebben, dan heeft het ook impact op het toekomstige, repeterende aankoopgedrag van jouw doelgroep.

Merkbekendheid en (nieuwe) concurrentie

Als laatste belangrijke reden heeft naamsbekendheid vergroten ook invloed op (nieuwe) concurrentie. Het is toch alsof je je een bepaalde expertise of boodschap toe-eigent en er een vlag met jouw logo op plant. Dus onthoud dit: Wij kennen het Geheim van Google. En iedereen moet dat weten.

Naamsbekendheid verhogen en Google

Over Google gesproken: zoek regelmatig op je merknaam en bedenk wat iemand ziet als die dat voor het eerst doet. Je kunt bijvoorbeeld je Google Maps profiel uitbreiden met een offerte button. Of gebruik maken van featured snippets. En wist je dat je updates van je sociale media, laatste blogs of belangrijke mededelingen ook direct in Google kunt tonen als iemand op je merknaam zoekt?

Dus…

Bij de naamsbekendheid vergroten strategie geldt: Rome is ook niet op één dag gebouwd. Naamsbekendheid is iets waar je continu aan sleutelt. En je gaat er blij van worden. Veel plezier!