Linkbuilding

Wat is het en hoe zet je het in?

De rode draad in de informatie die wij delen in onze blogs is: hoe kan je er voor zorgen dat jouw website optimaal gevonden wordt en de juiste bezoekers aan zich bindt. In jouw zoektocht naar antwoorden op deze alomvattende vraag ben je vast de term linkbuilding al eens tegengekomen. Kort door de bocht genomen gaat linkbuilding om het aantal relevante andere websites binnen jouw vakgebied die jouw site noemen of aanbevelen. In deze blog gaan we dieper in op wat linkbuilding nu precies is, wat de oorspronkelijke bedoeling van Google er mee is en hoe je er zelf mee aan de slag kan. We sluiten af met de voor- en nadelen van linkbuilding.

Wat is linkbuilding precies?

Andere websites die linken naar jouw website zeggen iets over jou. Zie het als een netwerk: een persoon met een groot en divers netwerk van andere personen om zich heen is vaak iemand met een bepaalde mate van aanzien. Andere mensen worden graag met die persoon geassocieerd, en de persoon in kwestie krijgt veel gedaan door het hebben van zijn netwerk. Linkbuilding werkt precies zo: hoe meer websites jouw site noemen, of doorlinken, hoe serieuzer jouw site wordt genomen door Google. Het hebben van voldoende relevante externe (back)links bepaalt voor een belangrijk deel hoe goed jouw website gevonden wordt. Linkbuilding gaat om kwaliteit. Je wilt relevante links van sites met veel online autoriteit. Dit leidt ertoe dat jouw website hoger in de ranking zal belanden van Google. Google acht jouw website immers als een prominent in het vakgebied waar jij je in begeeft. En dat is nu precies wat jij graag wilt.

Hoe Google het ziet

SEO specialisten hebben het fenomeen waarin de ene relevante website de andere relevante website aanbeveelt omgedoopt tot de term linkbuilding. Maar linkbuilding is in de kern slechts een reactie op hoe het algoritme van Google functioneert en daar speelt linkbuilding handig op in. De power van online communicatie ligt gelegen in de verbinding van informatie op het internet. De ene relevante bron verbindt zich met een andere relevante bron en levert de ontvanger de meest bruikbare informatie op. Google helpt hierbij door het algoritme dusdanig in te stellen dat goed verbonden content beter scoort in de ranking. Simpel gezegd betekent dit dat websites met het ideale aantal actuele links, vanuit kwalitatief sterke bronnen en met relevante ankerteksten hoger terugkomt in de zoekresultaten dan content zonder deze links. Op deze manier meet het algoritme of de content van een website op de juiste manier verbonden is met de content van andere relevante websites. Met linkbuilding doe je in feite niets anders dan jouw content linken aan andere relevante content waardoor Google jouw content als hoogwaardig kwalificeert en jou beloont met een hoge ranking. Het ‘doen aan linkbuilding’ kan dus lonen.

Vind de juiste samenhang

Veel SEO-adviezen richten zich vooral op: hoe kan jij met linkbuilding jouw website bovenaan in de zoekresultaten krijgen. Er zit een competitief element in wat op zichzelf logisch te verklaren is: als ondernemer of dienstverlener wil jij er voor zorgen dat jouw content het wint van alle andere content. Maar vanuit dit uitgangspunt wordt nog wel eens vergeten dat het bestaansrecht van linkbuilding schuilt in het feit dat het erom gaat hoe je jouw informatie in de juiste samenhang presenteert aan de ontvanger. Probeer daarom de essentie van linkbuilding voorop te stellen door de focus te verleggen naar het vindbaar maken van jouw content in de juiste context op andere site en in (social) media. Vergeet het competitieve spel even. Als je de essentie van linkbuilding in acht neemt dan komt jouw succes in de ranking vanzelf. Zo optimaliseer je de digitale klantreis van de bezoeker en zorg je er ook voor dat jouw boodschap optimaal terug te vinden is met zoekmachines.

Ga er zelf mee aan de slag

Door de focus te verleggen van: ‘hoe zorgt linkbuilding ervoor dat mijn website hoog scoort’ naar de meer organische werkwijze dat uitgaat van: ‘Hoe bouw ik mijn links zodanig dat ik de ontvanger help in zijn zoektocht op het internet’, haak je in op hoe Google linkbuilding van nature bedoeld heeft.

Vijf stappen die jou helpen met inrichten van een goed linkprofiel:

1. Bepaal jouw relevante linkbuilding partners

Wij geloven dat goede linkbuilding niet enkel draait om de hoeveelheid links. Het gaat er belangrijkere mate om van wélke websites je die link krijgt. Dat zijn bij voorkeur toonaangevende websites in jouw branche. Dat kunnen vakblog’s zijn, een branchervereniging, wikipedia, social media of belangrijke nieuwsbronnen als Telegraaf, AD of NU.nl.
Door in Google een aantal voor jou relevante zoekwoorden in te typen en te kijken wel sites daar goed op scoren, kan je bepalen van welke sites jij graag links zou hebben om jouw profiel te versterken. Stel vervolgens de autoriteit vast van de gevonden sites. Als die goed is dan kan de betreffende site een interessante partner voor jou zijn. Met een zogenaamde backlinkchecker kan je controleren van welke sites je nu al links ontvangt. Google Search Console, SEMRUSH en Linkody zijn backlinkcheckers die je kan gebruiken.


2. Hoe krijg ik links naar mijn site?

In deze tweede stap gaat het erom dat je andere websites ervan overtuigd om een link naar jouw site op te nemen. Dit levert je mogelijk interessante backlinks op.

Actiepunten die jou kunnen helpen hierbij zijn:

  • Meld je aan als (gast)blogger en maak een bijdrage met links naar jouw site in je blogs.
  • Schrijf teksten voor Wikipedia bij het onderwerp van jouw site.
  • Schrijf kwalitatief sterke berichten over het betreffende onderwerp die weer interessant zijn voor online autoriteiten.
  • Interview en/of betrek actieve bloggers bij je bericht. Goede kans dat zij jouw onderwerp ook delen op hun blog.

3. Wees actief en creatief

  • Stimuleer in de teksten die je schrijft het zogenaamde social sharing. Neem deelknoppen op in je teksten en stimuleer jouw lezers om te delen door je lezer te wijzen op het nut van delen van jouw tekst.
  • Stel in je social media een header, een metadescription en een foto in bij je bericht. Dat verhoogt de CTR – Click Through Ratio.
  • Vraag de voor jou belangrijke autoriteit per mail, direct message of social media of een link naar jouw site interessant voor hen is. Niet geschoten is altijd mis!
  • Tag personen of blogs achter een publicatie van jezelf.

 

4. Geen badlinks in je linkbuilding

Het verkrijgen van online autoriteit vergt uithoudingsvermogen en kan een lange weg zijn. Sommige mensen laten zich ertoe verleiden om een short cut te nemen en links te kopen. Doe het niet! Dit doet je meer slecht dan goed. Gekochte links zijn negen van de tien keer niet relevant en komen van sites met weinig autoriteit. Bovendien is Google erg fel op dit soort gekochte links en merkt ze dan ook aan als SPAM of badlinks. Bezit jouw site dit soort badlinks dan verlaagt Google jouw autoriteit en dat wil je nu juist niet. Hoe meer dubieuze links jij bezit hoe lager de autoriteitsscore uitvalt. Met de link explorer van MOZ kan je checken of jij badlinks hebt en wat jouw SPAM-score is. Wijs de inkomende link direct af als je van dit soort SPAM-links bezit. Meld deze badlinks bij Google en omschrijf welke actie jij zelf hebt ondernomen om de link te verwijderen. Google zal ze dan niet meetellen in de autoriteitsscore.

5. Interne linkbuilding

Pagina’s die hoger in de zoekresultaten moeten komen zijn gebaat bij veel interne links vanuit de eigen website. Het liefst vanuit pagina’s binnen de site door een hoge autoriteit hebben op de site. De online autoriteit wordt namelijk niet alleen bepaald per site maar per pagina binnen de site. De linkstructuur van de website is daarom erg belangrijk.
De online autoriteit wordt niet bepaalt per site, maar per pagina. De linkstructuur van de site is dan ook erg belangrijk. De homepage heeft vaak de meeste autoriteit. Daar vandaan komen de meeste links binnen. Google Search Console geeft inzicht hoe het interne linkprofiel van ieder elke afzonderlijke pagina eruit ziet.

Tot slot

Zoals je ziet is linkbuilding een zeer belangrijk element in het goed vindbaar maken van je website. De kwaliteit van zowel je interne als externe linkbuilding maakt het verschil tussen een ‘aardig vindbare’ site of een site die wordt aangemerkt als een ware autoriteit. Laat het linkbuilden dus niet links liggen, verdiep je erin, vraag om goed advies van een SEO-specialist en doe er je voordeel mee.

Je bezoekers zoeken je. Wij regelen de klik.

Er zijn veel routes mogelijk. Er is er één die het beste bij je bedrijf past. Vul het formulier in, of bel ons: 085 760 33 33.

Verzenden

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op.

Klanten vertellen
8,7
10 0
31 Beoordelingen

Bel mij terug

Bel mij terug!

Bedankt voor je reactie. We nemen spoedig contact met je op.