Jouw bedrijf of aanbod op een voetstuk in Google: Featured Snippet SEO


Naast positie 1 tot en met 10 van de ‘normale’ resultaten in Google, is er ook sprake van wat wij ‘positie 0’ noemen. Oftewel: een manier om boven de reguliere resultaten jouw bedrijf of aanbod op een voetstuk te plaatsen in Google. We hebben het over Featured Snippets.

Wat is een featured snippet?

Regelmatig beschikt Google over data die zij goed kunnen interpreteren. Zo is Google in staat te achterhalen of er in een tekst een vraag wordt gesteld die vervolgens ook wordt beantwoord. En als diezelfde vraag ook nog eens regelmatig gesteld wordt door de zoekers in Google blijkt één plus één inderdaad twee.

Denk aan de leeftijd van bekende personen, hoe laat de zon vandaag ondergaat of hoe een bepaald product werkt, bijvoorbeeld een warmtepomp. De informatie die wordt getoond in een apart informatieblokje is de featured snippet.

This image has an empty alt attribute; its file name is featured-snippet-voorbeeld.png

Zo werkt featured snipppets SEO

Een voorbeeld van het stimuleren van deze informatieblokjes voor jouw featured snippets SEO tref je hierboven. Je ziet dat we eerst de vraag over de featured snippet stellen in een koptekst. Elke maand zijn er namelijk 320 mensen die via Google willen weten wat featured snippets zijn. Daarom geven we in de onderliggende paragraaf direct antwoord op deze vraag. Er zijn overigens ook variaties mogelijk waarbij je alleen de term die je uitlegt als koptekst gebruikt, waarna je de beschrijving van deze term in de paragraaf daaronder plaatst.

Wat zijn rich snippets?

Omdat featured snippets en rich snippets vaak door elkaar heen worden gebruikt, leggen we graag het verschil uit. Rich snippets zijn namelijk niet zozeer de antwoorden op vragen zoals bij featured snippets, maar voor rich snippets geef je Google via codering informatie over wat de gegevens op jouw website inhouden. Zo vertel je Google dat het bijvoorbeeld een prijs, een beoordeling, de voorraadstatus van een product, een datum van een event of vergelijkbare informatie betreft. Als je daar meer over wilt weten kun je je verdiepen in Schema Markup. 

Snippets voor jouw bedrijf….

Alles start met een strategie. Dit blog staat hier omdat we zien dat deze inhoudelijke vragen leven bij marketing managers en ondernemers. Op die manier zal jouw website inhoud ook aan moeten sluiten op een strategie. Misschien leuk om eens een boom over snippets op te zetten?