Google optimalisatie vs Bing optimalisatie: 4 verschillen

Wij kennen het geheim van Google, maar we hebben het graag eens over het geheim van Microsoft, oftewel: Bing. Natuurlijk nog steeds in het licht van techreus Google. Dus: Google optimalisatie versus Bing optimalisatie. Wat zijn de verschillen en waarom zou je er überhaupt over nadenken?

Het gebruik van Bing

Als je de verschillende onderzoeken combineert, blijkt dat 95-98% van de internetgebruikers in Nederland gebruik maakt van Google en de rest gebruikt Bing, op de voet gevolgd door Altavista, Yahoo! en DuckDuckGo. Kortom: verwaarloosbaar. Of toch niet?

Wij adviseren over Bing na te denken als je organisatie aan de volgende randvoorwaarden voldoet: je hebt een extreem grote doelgroep (dus zelfs in Bing wordt er nog behoorlijk gezocht), je hebt een onbereikbaar hoge competitie (in Bing kan je wellicht wel scoren) óf je hebt alles uit je website optimalisatie voor Google gehaald wat er te halen valt (dat duurt wel even 😄).

Verschil 1: Bing is niet zo slim

Waar je er bij zoekmachine optimalisatie in Google vanuit kunt gaan dat Google de intentie van de zoektermen op je website vrij nauwkeurig weet te interpreteren met kunstmatige intelligentie, blijkt het dat je in Bing beter gaat scoren als je simpelweg de precieze zoekterm gebruikt. Gebruik dus duidelijke, exacte trefwoorden, want Bing is niet zo slim.

Verschil 2: Meta keywords

Wellicht kun je een lach niet onderdrukken als je dit leest, want dan denk je terug aan de tijd dat ook Google meta keywords nog serieus nam. Toen propte je bij de website optimalisatie voor Google elke website ontwikkelaar deze meta keywords vol met trefwoorden, maar die waren verder niet zichtbaar voor je bezoeker (alleen voor de zoekmachine). Deze meta keywords worden door Bing gewoon nog steeds aanbevolen in de richtlijnen voor webmasters!

Verschil 3: Impact van sociale media

De richtlijnen voor webmasters van Bing zijn heel duidelijk: Bing vindt sociale media belangrijker dan Google. Het worden zelfs ‘positieve signalen met impact’ genoemd. Een website met veel aanbevelingen op sociale media heeft dus een betere positie in Bing. Dus zorg bij Bing optimalisatie voor likes, shares, aanbevelingen, etc. Hoe meer, hoe beter.

Verschil 4: Impact van links

Zowel bij Google optimalisatie, alsook bij Bing optimalisatie zijn links van belang. Echter, waar Google met de bekende PageRank technologie aan de hand van links naar je website en de links naar de website die naar je linkt bepaalt of je van belang bent, kijkt Bing bij links vanaf andere websites meer naar domeinleeftijd en of de organisatie erachter betrouwbaar is. Links vanaf de websites van universiteiten, overheid en nieuwswebsites zijn dan dus van meer waarde.

En dan nog dit

Bing wordt – in tegenstelling tot in Nederland – behoorlijk gebruikt in de Verenigde Staten. 5.43% van de Amerikanen geeft aan Bing te gebruiken vs. 88,84% zoekmachine Google (peildatum: mei 2021). Denk er dus wel aan bij je internationale zoekmachine optimalisatie.