Google en je online marketing in België

Het Goede Doel zingt het al: “Waar kan ik heen? Duitsland? Chili? Kuweit? Of misschien dansen op de maan?” Er is echter maar één serieuze overweging in hun hit: “Bel-gi-ië. Want dat taaltje is zo zacht”. En in België spreekt de helft ook nog eens gewoon Nederlands. Dus is het niet zo gek dat veel Nederlandse ondernemers met de gedachte spelen om ook in België te scoren in Google. Daarom een blog over online marketing via Google in België.

Wel of geen .be domeinextensie?

Het wel of niet gebruiken van de .be domeinnaamextensie, dat is vaak de vraag bij SEO in België. Wij geven daar meestal de voorkeur aan, want de taal is gelijk. Dus is het van belang op andere punten duidelijk te maken dat het gaat om een website die gericht is op België.

Ander woordgebruik in Google

Ook blijkt uit de analyses van zoekgedrag vaak dat er nog behoorlijke verschillen in het woordgebruik zijn. En dat is natuurlijk cruciaal om het echte contact met je doelgroep te leggen. Naast dat je hier dus rekening mee moet houden, is dat ook een reden om de website te dupliceren naar een .be domein en daar vervolgens de juiste aanpassingen op te doen.

Linkbuilding in België

Doorslaggevend bij je Google marketing in België blijken vaak de links vanuit andere, Belgische websites. Met linkbuilding kun je finaal onderscheid maken van de puur Nederlandse websites. Lokale links naar jouw website zijn het ultieme bewijs aan Google dat je daadwerkelijk lokaal beschikbaar bent. En het is natuurlijk ook lastig te faken: er wordt pas een link geplaatst als je meerwaarde hebt voor de persoon die de link plaatst. En laat dat nou steeds een Belg zijn.

En nee, het is geen Belgenmop

Uit onderzoek blijkt dat 70% van de aankopen in Vlaanderen in een webshop buiten België plaatsvindt. En dat komt niet omdat Belgen geen Google.be gebruiken, maar wel omdat er een hoop Nederlandse websites te vinden zijn. Kortom: dit geweldige land kan een mooie extra stap zijn voor je onderneming. “Omdat iedereen daar lacht”.