8 redenen waarom je leadgeneratie via Google (nog) niet slaagt

Voor jou als ondernemer of ondernemende manager hebben we 8 redenen op een rij gezet die negatieve impact blijken te hebben op de resultaten van je leadgeneratie via Google. Stuk voor stuk hebben we die ontdekt bij onszelf en de bedrijven die leadgeneratie uitbesteden aan Heinosoft.

1. Je hebt geen marketingpersonages

Als je niet exact weet voor wie je die ochtend je bed uit kwam en wie je aan wilt spreken via Google, kan je niet goed contact leggen met je doelgroep.

Het is daarom van belang dat je nauwgezet profielen creëert van de personen die belangrijk zijn in jouw doelgroep. Wat houdt hen bezig? Waar zijn ze bang voor? Wat voor opleiding doen ze? Wat zijn de doelen? Etc.

2. Alle ballen op Google Ads

De meest simplistische vorm van online marketing via Google is simpelweg je liquide middelen in Google advertenties te pompen.

De controle over wat je besteedt en het feit dat je het eenvoudig aan kunt passen verbrand echter op de lange termijn bakken met geld. Onze stelregel is dat elk bedrijf wat ook maar een beetje rendement uit Google advertenties weet te halen, met Google organisch op lange termijn veel meer rendement en groei kan verwezenlijken.

We zien altijd weer dat het een enorme (energie)boost aan een bedrijf geeft zodra er op een natuurlijke manier, contact ontstaat met de juiste personen zonder dat er afhankelijkheid is van advertenties.

3. Er is geen sprake van een risicoloos aanbod

Voordat jouw doelgroep bij online leadgeneratie via Google ook echt overgaat tot het aanschaffen van wat je aanbiedt, zijn er meestal nog aardig wat stappen te nemen. Zeker als je B2B leadgeneratie doet.

Daarom is het slim om als eerste stap in dit proces een risicoloos aanbod te doen. Toegang tot dit aanbod heeft geen drempel en dient aantrekkelijk genoeg te zijn om je doelgroep in beweging te krijgen. In ruil voor die beweging zorg jij dat je weet wie de persoon is. Je vraagt om contactgegevens (B2B leadgeneratie) of je vraagt ze bijvoorbeeld langs te komen in de winkel om het op te halen bij B2C leadgeneratie. Zo kun je een proces starten waarin je het contact met deze persoon intensiveert.

Een voorbeeld van een risicoloos aanbod is de whitepaper van Heinosoft waarin we het geheim van Google hebben ontrafeld. Eerst maken we onszelf zichtbaar, daarna bieden we een whitepaper via e-mail. Zo weten we wie je bent en kunnen we contact op gaan bouwen via LinkedIn, telefoon en e-mail automation.

4. Je hebt te weinig lef

Ondernemen vraagt om durf. Kiezen om gekozen te worden. Ben jij een grijze muis of spring je eruit waardoor een gedeelte van de mensen je ´gek´ vindt, maar een ander gedeelte ´te gek´?

Sinds wij eerlijk zijn over het feit dat we het geheim van Google kennen, hebben we ook kritiek gekregen vanuit allerlei hoeken. Maar, we worden in het kader van online leadgeneratie vooral elke dag gebeld omdat mensen meer willen weten over de informatie en kennis die wij hebben over het geheim van Google.

Zo sluiten we aan op de strategie van Steve Jobs: mensen kunnen van alles van je vinden, maar wat niet kan is genegeerd worden.

5. Je checkt je website alleen op de desktop

Omdat het jouw professie is, beheer je dagelijks je leadgeneratie campagnes comfortabel achter je desktop. Maar, zoals je waarschijnlijk weet is mobiel de meest gebruikte variant van je website. Om dit op te lossen kun je gebruik maken van software die opnames maakt van het gedrag van jouw gebruikers op alle platforms.

Denk daarbij aan een tool als Mouseflow. Het voordeel van deze tool is dat er vanuit een algoritme wordt bepaald in hoeverre er bij je leadgeneratie strategie sprake is van een tevreden of juist ontevreden bezoeker. Vervolgens kan je achteraf het proces van de ontevreden bezoekers tot op de seconde na terugkijken.

Al snel zul je op die manier bottlenecks tegenkomen in jouw website. Vervolgens kun je met conversie optimalisatie zorgen dat de resultaten van je leadgeneratie marketing verbeterd. Is jouw desktop website toch belangrijker? Ook dan is het een interessante tool.

6. Je taalgebruik sluit niet aan op de doelgroep

Een veelgehoord misverstand rondom online leadgeneratie is dat je het taalgebruik op je website simpel moet houden. Echter, is het volgens ons juist de kunst om die aan te laten sluiten op de taal van je doelgroep.

Het probleem van jargon is niet zozeer dat het onduidelijk is, het probleem is dat het niet door je doelgroep wordt gebruikt. Je rijdt niet in een voertuig, maar in een auto en je vaart niet in een vaartuig, maar in een boot.

Zowel voertuig, alsook vaartuig, betreffen een begrijpelijk woord, maar het wordt alleen gebruikt in bijvoorbeeld een juridisch vakgebied. Om de taal van je doelgroep te achterhalen, is het goed om een analyse te doen van wat jouw doelgroep zoekt in Google.

7. Je stuurt op kwantiteit

Bij Heinosoft wilden we in eerste instantie altijd zoveel mogelijk leads. Toen we op een later moment een analyse deden van onze leadgeneratie, bleek dat de klanten die besloten om met ons samen te werken dat altijd heel snel deden. Dat duurde vaak 1-2 weken en dan was het akkoord.

En dat de leads die niet bij ons pasten, meer dan 80% van onze salescapaciteit gebruikten. Bedrijven die niet bij ons passen hebben bijvoorbeeld een te lage omzet, een waardeloze marge of hebben niet de durf om te investeren in de lange termijn.

Zeker als het aanbod niet past bij de cashflow van een klant, kan je praten als brugman, maar het past gewoon niet. Dat is dus verspilling van middelen en tijd.

8. Je doet niet aan persoons- of bedrijfsherkenning

Elke manier waarop je meer weet over wie er via leadgeneratie campagnes op jouw website binnenkomt, is zeer welkom. Dat kan op twee manieren: Je kunt werken met bedrijfsherkenningssoftware die aan de hand van het IP-adres laat zien welke bedrijven er op jouw website zitten.

Je kunt ook iedereen die via jou marketing op je website komt unieke ID’s geven zodat je vanaf dat moment weet wat ze in het verleden en in de toekomst op jouw website doen. Je kunt zelfs instellen dat er een melding in je mailbox komt zodra een zeer interessant contact wederom op jouw website is.

We werken samen met allerlei tools op dit gebied, maar voor Nederlandse websites komt de tool van OnlineSucces het beste uit de bus. Daar kun je zowel bedrijven mee herkennen, alsook mensen unieke links geven zodat je vanaf dat moment precies weet wanneer ze op jouw website zaten en zitten.