3x een ander perspectief: waarom je website zoekmachine optimalisatie nodig heeft

Waarom je website zoekmachine optimalisatie nodig heeft? De open deuren ken je inmiddels wel: omdat vrijwel elke zoektocht in Google start en omdat je wilt groeien als bedrijf. We delen in dit blog daarom drie keer een ander perspectief waarom je website zoekmachine optimalisatie nodig heeft, inclusief praktijkvoorbeelden.

1. Je spreekt de taal van je doelgroep

We weten nog goed dat we een paar jaar terug een gesprek over website optimalisatie voor Google voerden met een ondernemer. Hij was gespecialiseerd in ‘ledlicht displays’. Oftewel: gevelreclame voor aan winkel- en bedrijfspanden met daarop je logo of bedrijfsnaam.

Het tweede gesprek overlegden we hem de resultaten van ons onderzoek naar het zoekgedrag in Google. Wat bleek: er werd geen enkele keer in Google gezocht op ‘ledlicht displays’, maar wel drieduizend keer per maand op ‘lichtbakken’. En dat bleek precies wat hij leverde!

Nadat we alleen het woord ‘ledlicht displays’ op zijn website vervingen voor ‘lichtbakken’ werd er al flink meer verkocht. En dat kwam niet alleen omdat hij beter ging scoren in Google. Kortom: Google geeft je informatie over hoe jouw aanbod wordt genoemd.

2. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt

Tijden veranderen. Waar je vroegâh als eerste bij een molen moest zijn om te zorgen dat je koren gemaald werd, is het nu van belang dat je tussen 10 collega molens zorgt dat een consument überhaupt bij jou terecht komt. Dus: wie het eerst (in de zoekresultaten) komt, wie het eerst maalt.

We horen marketing managers soms zeggen dat ‘Google niet van belang is’. Dat betekent vaak: ik ben nog onbekend met zoekmachine optimaliseren, dus mijn klanten komen via andere bronnen. De vraag is volgens ons niet: heb ik Google nodig? De constatering is dat je zonder website optimalisatie voor Google een belangrijke connectie met je doelgroep mist, waardoor je links en rechts ingehaald wordt door de concurrentie.

3. Wat de boer niet kent, dat vreet hij niet

Het principe is eeuwenoud: als je nooit aardappels hebt gezien of gegeten en er eentje in de schil ziet (met of zonder grond), is het echt niet het eerste wat je in je mond stopt. Sterker nog: al in de 16e eeuw waren aardappels gegeten in Latijns-Amerika, maar pas in 1727 werd het in Europa als voedsel gezien. En inmiddels weten we niet beter: we kunnen ze schillen, koken en vervolgens doet appelmoes, Maggi of Zaanse mayonaise de rest. Want we kennen ze.

Dus: wil je eten en gegeten worden? Bovenaan in Google hoor je erbij. En naamsbekendheid = geen slappe hap marketing. Je doelgroep kiest simpelweg liever voor iets waar al aan gesnuffeld is. En je huidige relaties zien je ook steeds langskomen en beseffen dat je (nog) in de wedstrijd zit. Een belangrijke reden waarom je website zoekmachine optimalisatie nodig heeft.