Zoekmachine adverteren SEA

Direct bovenaan in Google met Adwords

SEA is de afkorting voor Search Engine Advertising, of ’zoekmachine adverteren’ in het Nederlands. Zoals de naam al zegt, is het adverteren in de zoekresultaten. Tegen betaling wordt je advertentie in de zoekresultaten getoond. Bij Google zie je boven en onder de resultaten meestal een aantal resultaten met een geel vlakje met ‘adv’ ervoor. Het grote voordeel van zoekmachine adverteren (SEA) is dat je advertentie direct geplaatst wordt als de campagne is ingesteld. Dit beheer je via het programma Adwords. Hierin geef je de zoektermen op, hoeveel je maximaal wil betalen en waar en wanneer je gevonden wil worden. De mogelijkheden zijn eindeloos.

De voordelen van zoekmachine adverteren

Bovenaan in Google via zoekmachine optimalisatie is vaak erg lastig en kost veel tijd, maar niet met zoekmachine adverteren. Jij kiest zelf alle voor u interessante zoekwoorden, de regio en de tijd dat je advertentie vertoond wordt, je maximale budget en wat je per klik wilt betalen. Ook kun je extra informatie toevoegen zoals relevante pagina’s die de zoeker wellicht ook interessant vindt. Zoekmachine adverteren kun je op meerdere manieren inzetten:

  1. Meer verkoop op jouw website
  2. Extra verkeer naar een (actie)pagina
  3. Inschrijvingen voor een nieuwsbrief of whitepaper 
  4. Bereik en naambekendheid vergroten

Het mooie aan SEA is, is dat je pas betaalt bij rendement. Pas als de zoeker op jouw advertentie klikt en op je website komt, betaal je hier een klein bedrag voor. Of je betaalt als een bepaald aantal mensen jouw banner heeft gezien, wat weer interessant is voor een naambekendheidscampagne. SEA is daarom een belangrijk onderdeel van Search Engine Marketing. In principe is het wie het meest betaalt, scoort het hoogst, maar er zijn veel manier om de prijs omlaag te krijgen.

Hoger scoren, minder betalen

Google vindt het belangrijk dat ze de beste advertenties voor de zoeker tonen. Als de resultaten immers goed zijn, zullen de gebruikers Google blijven gebruiken. Daarom beloont Google het als een SEA campagne goed is geoptimaliseerd. Zoekmachine adverteren is meer dan zoektermen en een prijs opgeven. Er zijn veel slimme technieken om de klikprijs omlaag te krijgen. Is de pagina relevant aan de zoektermen, komt het zoekwoord ook in titels voor, is de kwaliteitsscore hoog of klikken verhoudingsgewijs veel mensen op je advertentie, dan is dat positief voor jouw campagne. Zo kan het zomaar zijn dat je hoger dan je concurrent staat, terwijl jij veel minder betaalt.

Martijn Geerhold

SEO Specialist

085 - 760 33 38

☛  Je doelgroep zoekt je. Wij zorgen voor de klik.

Vul het formulier in, of bel ons op 085 760 3333. Dan spreken we graag de mogelijkheden met je door.

Verzenden Meld ook direct aan voor de nieuwsbrief

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op.

Volg ons

Bel mij terug

Bel mij terug!

Bedankt voor je reactie. We nemen spoedig contact met je op.