Search Engine Optimization

Hoog in de zoekmachine met SEO

SEO is de afkorting voor Search Engine Optimization of in het Nederlands zoekmachine optimalisatie. SEO is het optimaliseren van jouw website om hem hoog in de organische zoekresultaten te krijgen. Organische zoekresultaten zijn de natuurlijke resultaten waar je niet voor hoeft te betalen als iemand erop klikt. De betaalde resultaten staan in Google meestal boven en onder de organische resultaten en herken je aan het gele vlakje met ‘adv’ erin. Deze worden gegenereerd door zoekmachine adverteren (Adwords).

Waarom investeren in Search Engine Optimization?

98% van de internetgebruikers gebruikt bij hun zoektocht naar producten of diensten een zoekmachine zoals Google. Heb je jouw website het best geoptimaliseerd, kom je bovenaan en zien de potentiële klanten jouw website als eerst. Dit zorgt niet alleen voor meer bezoekers naar je website, een toppositie straalt ook autoriteit uit, wat zorgt voor meer vertrouwen bij je potentiële klant. Daarnaast voorkom je dat de gebruikers naar de concurrent gaan. Search Engine Optimization of SEO is daarom ook een van de meest winstgevende vormen van internet marketing. De 3 grootste voordelen van SEO zijn:

  1. met relevant woorden hoog in Google
  2. potentiële klanten vinden je
  3. je betaalt geen kosten per klik

Hoe werkt Search Engine Optimization?

Ondanks dat Google een zoekmachine genoemd wordt, zoekt hij niet als je een zoekterm intikt en op ‘zoeken’ klikt. Dit doet Google al eerder. De zogeheten Googlebot scant alle webpagina’s die er zijn via de links op de site, geeft elke pagina een code en kijkt welke content aanwezig is. Vervolgens wordt alles opgeslagen in een database. Als iemand zoekt op een term, bekijkt Google via verschillende technieken welke pagina het meest relevant is en toont de reeds gevonden pagina’s in de zoekresultaten. Hierdoor kan het even duren voordat een wijziging opgenomen is in de resultaten en nog steeds oude informatie te zien is.

Relevantie is een belangrijk onderdeel bij Search Engine Optimization, maar zeker niet de enige of belangrijkste. In theorie zou een pagina waar alleen 1000 x ‘hovenier in Gelderland’ staat bovenaan moeten scoren, maar daar zit de zoeker niet op te wachten. Google verbetert zich continu en is steeds beter in staat om de beste website voor een bezoeker te tonen. Google heeft verschillende technieken om de autoriteit, betrouwbaarheid en waarde van een pagina te bepalen. Search Engine Optimization kent dan weer verschillende technieken, zoals linkbuilding, om deze te optimaliseren.

Martijn Geerhold

SEO specialist

085 - 760 33 33

☛  Gratis kennismaken of meer informatie

Onze klanten bevinden zich in heel Nederland. Dus heb je vragen? Wil je kennismaken? Laat het ons weten!

Verzenden Meld ook direct aan voor de nieuwsbrief

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op.

Volg ons

Bel mij terug

Bel mij terug!

Bedankt voor je reactie. We nemen spoedig contact met je op.