Wat is linkbaiting?

Uitleg over linkbaiting en waarom het onmisbaar is

Linkbuilding is al jaren een succesvolle manier om hoog te scoren in de zoekmachine. Maar hoe werkt linkbuilding precies, en hoe verzamel je waardevolle links? Je kunt natuurlijk vragen of een website een link naar jouw website plaatst, of linkruil voorstellen, maar nog mooier is als een website uit zichzelf een link plaatst. Dit begrip noemen we linkbaiting. Linkbaiting is eenvoudig uitgelegd het 'vissen' naar links. Dit doe je door interessante artikelen of berichten als lokaas aan bloggers en websitebeheerders aan te bieden. Dit scheelt niet alleen veel tijd, links verzameld via linkbaiting zorgen ook nog eens voor waardevollere links. Google hecht meer waarde aan een link die echt verdiend is (linkearning) doordat mensen over je site praten, dan een link die geplaatst is met als doel om hoger te scoren in de resultaten.

Linkbaiting als onderdeel van contentmarketing

Ondanks dat linkbaiting echt als doel heeft om zoveel mogelijk links te verzamelen, is het echt een onderdeel van de contentmarketing. Goede content is essentieel bij linkbaiting. Over het algemeen wordt een kind niet enthousiast van spruitjes, maar een lekker snoepje worden ze gelukkig van. Zo werkt dat in de internet marketing ook. Interessante content wordt graag gedeeld, terwijl standaard teksten snel weg geklikt worden. Zorg dat jij de tante wordt waar ze graag naar terug komen, omdat jij snoepjes uitdeelt in plaats van spruitjes.

Een van de belangrijkste dingen voor deelbare content is dat de content verzorgd is. Zorg dat de tekst makkelijk leesbaar is, gebruik tussentitels en witregels en voorkom spelfouten. Om een artikel of bericht als linkbait te publiceren, moet het interessant zijn voor de deler om hem te verspreiden. Creëer daarom content die iets toevoegt of vernieuwend is. Hoe de markt in de gaten en probeer als eerste iets over een onderwerp te vertellen, of geef een slimme draai aan een bestaand onderwerp.

De noodzaak van linkbaiting

Linkearning is een logische stap binnen de zoekmachine marketing. De klant en daarmee de klantfocus wordt steeds belangrijker. Google heeft in Nederland een monopoly positie, maar moet die wel vasthouden. Er zijn veel zoekmachines die maar wat graag hun positie in zouden willen nemen. Voor Google is het daarom enorm belangrijk dat de gebruiker hun zoekmachine het beste vinden. En daarom moeten de resultaten zo goed mogelijk zijn en meer gericht op de gebruikers. Linkearning is een slimme en logische stap. En omdat Google nog steeds zoekmachine nummer 1 is, is het belangrijk om mee te gaan met hun ontwikkelingen. Het verdienen van links is tegenwoordig bijna onmisbaar in de zoekmachine optimalisatie. Om die links te verdienen, moet er interessante lokaas, ofwel linkbaiting geplaatst worden.

Martijn Geerhold

SEO specialist

085 - 760 33 33

☛  Gratis kennismaken of meer informatie

Onze klanten bevinden zich in heel Nederland. Dus heb je vragen? Wil je kennismaken? Laat het ons weten!

Verzenden Meld ook direct aan voor de nieuwsbrief

Bedankt voor je bericht. We nemen spoedig contact met je op.

Volg ons

Bel mij terug

Bel mij terug!

Bedankt voor je reactie. We nemen spoedig contact met je op.