september 2019

Zoekmachine adverteren

Terug

Wanneer is search engine marketing of SEM interessant?

Meer bezoekers naar je website trekken, dat wil je als marketing manager of ondernemer. Dus wordt er al vrij snel een budget vrij gemaakt om aan search engine marketing ofwel SEM te doen en betaald te gaan adverteren in Google. Graag delen we wat ideeën met je om een zo goed mogelijk resultaat te halen uit zoekmachine adverteren. We zoomen daarbij in op de voor- en nadelen van een Google Ads campagne, zodat je een goede afweging kunt maken over jouw budget en hoe je dit het meest effectief kunt besteden.

De effectiviteit van een Google Ads campagne valt of staat uiteraard met de doelen die je vooraf stelt en de strategie die je nastreeft. Snel een campagne opzetten, te algemene zoekwoorden invoeren en weinig oog voor detail, zijn bekende valkuilen die je makkelijk kunt voorkomen. Je streeft immers naar een geoliede en succesvolle Google Ads campagne die nieuwe klanten oplevert en meer geld oplevert dan dat het je kost. Ondoordacht en gehaast werk zal zonder meer leiden tot een ineffectieve kostenpost waar je beter niet aan had kunnen beginnen.

Een sterke Google Ads campagne levert onbetwist een aantal unieke voordelen op, op voorwaarde dat jouw Ads campagne goed is doordacht en opgebouwd. Ons advies luidt dan ook: heb oog voor detail, neem de tijd en ga doordacht en systematisch te werk. Dit klinkt vrij algemeen, maar hierna geven wij een aantal concrete voorbeelden van hoe je search engine marketing of SEM kunt aanpakken. Om dit te kunnen doen, leggen wij eerst wat termen uit die in Google Ads veel gebruikt worden.

Goed om te weten: Google Ads campagne terminologie

Conversie is het resultaat wat je uit je webbezoekers wilt halen aan de hand van een vooraf gesteld doel. Dat kan een bestelling in een webshop zijn, maar ook het abonneren op een nieuwsbrief kan een conversie genoemd worden. Hoe maak jij van een bezoeker uiteindelijk een klant?

Advertentiebudget is het maximale bedrag dat je dagelijks aan je Google Ads campagne wilt uitgeven. Als jij exact weet hoeveel elke bezoeker jou waard is, weet je ook exact hoeveel jij per klik mag betalen.

CPC – Cost per Click ishet bedrag dat iedere klik op een advertentie je kost.

CPA – Cost per Acquisition is het bedrag dat iedere conversie je kost. Dit bedrag zal altijd hoger zijn dan de CPC, omdat niet iedere klik op je advertentie ook daadwerkelijk een conversie tot gevolg heeft. Een bezoeker die wel komt kijken, maar uiteindelijk niks koopt en dus geen klant wordt, levert geen conversie op.

CTR – Click Through Rate is je klikfrequentie. Deze kun je berekenen door het aantal keer dat er op je advertentie is geklikt te delen door het aantal keer dat je advertentie is vertoond, vermenigvuldigd met 100 om een percentage te krijgen. Voorbeeld: 200 klikken / 1500 vertoningen x 100 = 13%.

ROI – Rendement op investering is de statistiek van de winst die je hebt behaald met de advertenties, in vergelijking met hoeveel je aan die advertenties hebt besteed. Oftewel, hoeveel de campagne je nu werkelijk oplevert.

Vier succesfactoren

Met deze terminologie op zak kunnen we verder praten. Welke succesfactoren zijn er nu belangrijk bij het voeren van een succesvolle Google Ads-campagne?

Zoekwoorden onderzoek

Jij kent jouw bedrijf het beste. Jij kent de producten of diensten die jij aanbiedt het beste en weet hoe de markt eruit ziet. Voordat je begint met zoekmachine adverteren in Google is het dan ook van essentieel belang om zelf goed na te denken hoe jijzelf jouw product of dienst zou zoeken in Google. Wat biedt jij nou werkelijk aan? En is dit ook waar jouw doelgroep op zoekt?

Verkoop je een dienst? Besef dan ook dat jouw klanten mogelijk zoeken naar een oplossing die ze op het moment van zoeken zelf nog niet kennen. Dus help ze een handje en formuleer een probleem of antwoord op een vraag zodanig dat het een breed spectrum van jouw dienstverlening omslaat.

Verkoop je een product, dan is het al makkelijker. Jouw klanten zullen hoogstwaarschijnlijk zoeken op een merk, een typenummer, een model of ander soort specificaties. Daar kun je gericht op inspelen met zoekmachine adverteren.

Vraag jezelf ook af op welke wijze je nu gevonden wordt. Schroom ook niet om jouw (potentiële) klanten te vragen hoe ze jouw product of dienst ervaren en hoe ze jou hebben weten te vinden. Maar vergeet ook zeker niet om familieleden, vrienden of kennissen te polsen naar waar zij op zouden zoeken, en leg ze vooraf niet te veel woorden in de mond.

Denk voorafgaand aan jouw Google Ads campagne dus goed na over op welke wijze jij graag gevonden wordt. Dit zal je een lijst met zoektermen opleveren die je als leidraad gebruikt om tot nog meer specifieke zoekwoorden te komen. De lijst met woorden die hieruit volgt, kun je gaan gebruiken voor het verdere onderzoek dat het adverteren in Google voor jou zo succesvol mogelijk moet maken. Het doel is om uiteindelijk te bepalen welke zoektermen relevant en interessant genoeg zijn om op gevonden te worden.

De zoekwoordplanner van Google Ads kan een handige tool zijn om je te helpen met het selecteren van die zoektermen waar je conversie uit gaat halen. Google zal je een indicatie geven van het zoekvolume, ofwel het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten op die specifieke zoekterm. De exacte cijfers van het zoekvolume krijg je pas wanneer je daadwerkelijk een betaalde Google Ads campagne start.

Targeting/zoekwoorden uitsluiting

Als je een nauwkeurige en doelgerichte campagne wilt opzetten, denk dan goed na over de zoektermen die jouw campagne succesvol gaan maken. Even zo belangrijk is het om ook na te denken over welke zoektermen nadrukkelijk buiten jouw Ads campagne moeten vallen.

Deze zogenaamde uitsluitingszoekwoorden zijn zoektermen die vergelijkbaar zijn met jouw zoekwoorden, maar waarmee Google-gebruikers duidelijk naar andere producten of diensten zoeken. Stel dat jij een modezaak runt, gericht op jong en hip publiek. Dan is het een goed idee om uitsluitingszoekwoorden aan je Ads campagne toe te voegen voor zoektermen als ‘kleding voor ouderen’ of ‘kinderkleding’.

Dus waar gewone zoekwoorden aangeven wanneer je Google advertentie weergegeven moet worden, geven deze uitsluitingszoekwoorden juist aan wanneer jouw advertentie niet in Google Ads mag worden weergegeven. Dit kan eraan bijdragen dat klanten die het meest geïnteresseerd zijn in jouw product of dienst jou het beste kunnen vinden. Het helpt ook mee in het verlagen van je kosten en het verhogen van je ROI. Om een voorbeeld te geven: een autobedrijf dat alleen maar nieuwe auto’s verkoopt, kan bijvoorbeeld het zoekwoord ‘tweedehands’ als uitsluitingszoekwoord gebruiken. Dit voorkomt dat dit autobedrijf in advertenties wordt weergegeven bij zoekopdrachten naar tweedehands auto’s en kan dus veel geld besparen.

Advertentieplanning

Met de functie Advertentieplanning in Google Ads is het mogelijk om op de door jou gewenste tijden advertenties weer te geven. Zo kan je jouw advertentie alleen op bepaalde dagen weergeven of alleen tijdens kantooruren, op de momenten wanneer jij aanwezig bent om vragen van klanten te kunnen beantwoorden.

Stel dat jij een webshop runt die schoolartikelen aanbiedt aan scholieren, dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de biedingen in Google Ads onder schooltijden te verlagen en deze na schooltijd juist te verhogen. De advertentieplanning tool biedt de mogelijkheid om te kunnen zien op welke dagen en/of tijdstippen jouw advertentie het beste presteert. Er is dan wel datahistorie nodig, dus je zult een keer 24 uur per dag, 7 dagen per week je advertentie aan moeten zetten om inzicht te krijgen in je historie.

Om een goed voorbeeld te geven: jij biedt duikvakanties aan op Curaçao en jouw datahistorie laat zien dat jouw advertenties de beste resultaten behalen op zondagavond tussen 20.00 en 23.00 uur, precies in het tijdblok waarop NPO 3 het televisieprogramma ‘3 op Reis’ uitzendt. De Google Ads advertentieplanning tool biedt je dan de mogelijkheid om jouw advertenties alleen op zondagavond rond deze tijd weer te geven.

Deze historische gegevens zijn een onmisbaar houvast voor een effectieve advertentieplanning. Dit geeft je de mogelijkheid om advertenties uit te schakelen op tijdstippen die relatief veel klikken, maar weinig conversies opleveren. Waak ervoor dat je bij gebrek aan historische data niet te makkelijk conclusies trekt. Het is niet zonder meer waar dat je advertenties ’s nachts kunt uitzetten: je bespaart er weinig mee, want er is sowieso minder internetverkeer in de nacht en daarbij kan het zo zijn dat nachtelijke bezoekers relatief vaak converteren. Zonder de juiste data kan advertentieplanning een tegengesteld effect opleveren. Let daar dus goed op.

Tip: gebruik ook Google Analytics om te bepalen welke regio’s, en welke dagen en tijden jou de meeste conversies opleveren. Dit maakt het adverteren in Google een stuk leuker en rendabeler.

Analyseren van je resultaten

Je Google Ads campagne is intussen opgetuigd. Het adverteren in Google is begonnen en je wilt graag analyseren wat je advertenties nu opleveren. Het is tijd om Google Analytics te koppelen aan je Google Ads account. Google Analytics is dé webstatistieken tool van Google waarmee je het websitebezoek kan meten, vele soorten data kunt vergaren en jouw website doelgericht kunt verbeteren. Deze veelheid aan data geeft een scherp inzicht in jouw websiteverkeer en de marketingeffectiviteit ervan. Simpel gezegd krijg je onder meer inzage in hoeveel mensen er op jouw advertentie hebben geklikt en daarna een bestelling hebben geplaatst (of een ander doel dat jij met jouw website voor ogen hebt), waarmee je kunt meten hoe hoog de conversie van je campagne is. Dit is zeer waardevolle informatie, omdat je op basis hiervan zoekwoorden kunt toevoegen, verwijderen of aanpassen om zo meer conversies te realiseren. Meten is weten is ons devies. En met met Google Analytics blijkt de verzameling van data onbegrensd.

Google Ads: voor- en nadelen

Het lijkt eenvoudig, bijna een gegarandeerde win-win situatie: jij betaalt een x-bedrag voor een klik op jouw advertentie en in ruil daarvoor krijg jij een bezoeker die geïnteresseerd is in jouw product of dienst. Hoe makkelijk kan het leven soms zijn. Google Ads als de meest duidelijke niet-lullen-maar-poetsen online promotievorm die er is. Graag schetsen wij jou een realistisch beeld en vertellen wij je ook over de mitsen en maren die kunnen kleven aan het adverteren in Google. Wat zijn nu precies de voor- en nadelen?

Nadelen van Google Ads

Het opzetten van een Google Ads campagne kan een complex zijn omdat je gebonden bent aan strikte regels over de opbouw van je advertentie, je écht op basis van datahistorie moet handelen en er stiekem best veel keuzes zijn in de verschillende manieren van adverteren. De drie belangrijkste nadelen op een rij:

Korte termijn investering

Afhankelijk van jouw speelveld – je concurrentie en de zoekwoorden waar op wilt adverteren – kunnen de kosten aan een Google Ads campagne flink oplopen en zodra je stopt met investeren ben je direct onzichtbaar. Als je ROI (Rendement op investering) goed is dan kan je deze kosten met korte termijn resultaten verantwoorden, maar er zijn regelmatig casussen waarin die kosten veel lager zouden zijn via andere marketingmiddelen. Ga dus bedachtzaam te werk en spendeer niet direct je hele marketingbudget.

Gebrek aan kennis kost geld

Zoals eerder in deze blog benoemd valt of staat een effectieve (rendabele) Google Ads campagne met een doordacht plan. Aan de hand van een onderzoek naar relevante zoekwoorden, uitsluiting van zoekwoorden, advertentieplanning en analyse van resultaten kan een strak georkestreerde Ads campagne een route naar succes zijn. Op een vruchtbare manier adverteren in Google kan alleen mits je je houdt aan de succesfactoren die hierbij horen. Heb je die kennis niet zelf in huis, overweeg dan om jouw campagne uit te besteden aan een externe partij. En ook daar geldt: weet goed wat je wil gaan doen en zoek de juiste SEA-expert die jou het beste begrijpt en helpt. Houd de regie in eigen handen.

Je bereikt een grote groep niet

Tot wel 70% van de gebruikers van Google klikt niet op een advertentie, maar op een niet gesponsord resultaat. Soms vanwege het installeren van een programma waardoor er geen advertenties worden getoond, maar veelal ook omdat men zich bewust is van de advertenties en die als zeer commercieel ervaart. Ook zijn de ervaringen met niet-gesponsorde resultaten vaak beter, aangezien daar niet op basis van marketingbudget, maar op kwaliteit, inhoud en autoriteit een ordening wordt aangebracht.

Voordelen van Google Ads

Direct resultaat

Ten opzichte van veel andere marketingmogelijkheden biedt een Google Ads campagne vrijwel direct resultaat. In korte tijd kun je de campagne opzetten en deze is direct online te zien. Met name voor websites die net beginnen en niet kunnen of willen wachten op promotie door middel van contentmarketing en social media is dit een uitkomst. Let wel: een goed begin is het halve werk, dus bouw je campagne zorgvuldig op en niet gehaast. We hebben enorme budgetten zien verbranden in Google.

Kies je eigen bezoekers

In Google Ads betaal je per klik en doordat je met adverteren in Google zelf je advertenties, zoekwoorden en uitsluitingszoekwoorden kunt bepalen, heb jij zelf in de hand wat voor type bezoekers je naar jouw website trekt en houd je controle over je budget. Je advertenties worden immers alleen getoond bij specifieke zoekwoorden en je kan de kosten binnen de perken houden doordat je betaalt per klik.

Marktverkenning

Zoekmachine adverteren met Google Ads biedt een zeer interessante optie en dat is: de mogelijkheid tot marktverkenning. Doordat je vrijwel direct data verzamelt uit de resultaten van je campagne stelt dit je in staat om snel antwoorden te vinden op vragen die je graag beantwoordt ziet. Deze nuttige informatie over jouw bezoekers geeft je de mogelijkheid om te achterhalen welk tone of voice jij bij jouw publiek moet aanslaan. Hoe omschrijf je jouw product het beste? Waar zijn jouw bezoekers gevoelig voor?

Concluderend

Zoekmachine adverteren met Google Ads kan een interessante manier zijn om producten en diensten te promoten. Maar, werk uitsluitend volgens een doordacht plan om grip te houden op de effectiviteit en kosten van je campagne.

Laat jouw campagne niet uitlopen op een nodeloos dure mislukking. Door vooraf goed na te denken over jouw beschikbare budget en tijdens je Ads campagne inzicht te blijven houden in je CPA (Costs per Aquisition) en ROI (Rendement op investering) kan je gecalculeerd en doordacht te werk gaan. Besteed je het opzetten van jouw Google Ads campagne aan ons uit? Heb dan vooraf een goed beeld van wat je precies verwacht, communiceer goed en houdt de regie in eigen hand.

En kom je tot de conclusie dat zoekmachine adverteren met Google Ads helemaal niks voor jou is? Overweeg dan de alternatieven eens. Bijvoorbeeld door het delen van je kennis middels blogs of zoekmachine optimalisatie google. Met de juiste strategie levert bloggen organisch verkeer op dat perfect kan aansluiten bij de zoekintentie van jouw bezoekers. Jij biedt jezelf dan niet aan bij de bezoeker, zoals bij Google Ads het geval is, maar de bezoeker komt uit zichzelf bij jou terecht. We denken graag met je mee voor een alternatieve strategie waarbij je jouw kennis deelt met je doelgroep.

Conclusie

Search engine marketing of SEM kan je veel opleveren, maar kan je ook veel kosten. Zomaar gaan adverteren is niet aan te raden. Werk alleen volgens een doordacht plan om grip te houden op de effectiviteit en kosten van je campagne.

Denk vooraf goed na over jouw beschikbare budget en wat je ermee wilt bereiken. Besteed je het opzetten van jouw Google Ads campagne aan upMention uit? Heb dan vooraf een goed beeld van wat je precies verwacht, communiceer goed en houdt de regie in eigen hand.

En kom je tot de conclusie dat zoekmachine adverteren met Google Ads helemaal niks voor jou is? Overweeg dan de alternatieven eens. Bijvoorbeeld door het delen van je kennis middels blogs. Met de juiste strategie levert bloggen organisch verkeer op dat perfect kan aansluiten bij de zoekintentie van jouw bezoekers. Jij biedt jezelf dan niet aan bij de bezoeker, zoals bij Google Ads het geval is, maar de bezoeker komt uit zichzelf bij jou terecht. We denken graag met je mee voor een alternatieve strategie waarbij je jouw kennis deelt met je doelgroep.

image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor image decor